Skolinspektionen gör just nu en omfattande kvalitetsgranskning av alla skolor i Nyköpings kommun. Dammlötsskolan besöktes den 11–12 februari. Där kunde personalen vittna om en stigande psykisk ohälsa bland eleverna. Slutsats: rektorn måste se till att det finns mer kurators- och psykologresurser på skolan.
Rektor Caroline Nilsson säger att dataspelandet påverkar barnen och deras möjlighet att hänga med i skolan. För en del har spelandet gått helt över styr.
– Eleverna berättar att de spelar ofta och långt in på nätterna. På helger och lov vänder de på dygnet.
På måndagsmorgonen slår "jetlagen" till för de dataspelande nattugglorna.
– Vissa barn är helt slut måndag, tisdag och ibland onsdag. De får svårt att koncentrera sig och orkar inte delta och ta in information. Det betyder att de inte hänger med, inte förstår och tycker inte att de kan lika mycket som de andra. Deras självkänsla påverkas, det är en komplex situation. Jantelagen är ganska stark hos barn och många känner att de inte duger, säger Caroline Nilsson.
Hon säger att det i varje klass finns barn som spelar så mycket att det påverkar skolan.
– Det är inte så lätt för heltidsarbetande föräldrar, men många är oroliga. I skolan försöker vi stärka och möta barnen på ett bra sätt. Det här problemet finns nog även på andra skolor men när Skolinspektionen var här var vi modiga och vågade berätta att vi faktiskt är bekymrade.
Dammlötsskolan försöker nu hjälpa eleverna att må bättre, bland annat genom att jobba med kill- och tjejgrupper. En dramapedagog har börjat jobba på skolan och Caroline Nilsson nämner även det filmprojekt som SN tidigare berättat om.
– Det är särskilt självstärkande för elever som upplever att de inte lyckas i det vanliga arbetet. Barn som annars inte är så synliga kan våga uttrycka sig på film och det är härligt att se.
Det frekventa dataspelandet har diskuterats i skolrådet och föräldragrupper.
– Föräldrarna har olika utgångspunkter. Det finns föräldrar som är bekymrade över att deras barn spelar dataspel hos kompisar. Vi överväger att ordna ett möte om de här frågorna. Det är viktigt att föräldrarna också frågar barnen vad de sett på nätet, inte bara vad de fått för mat eller lärt sig i skolan, säger Caroline Nilsson.