Det hela uppdagades när Sörmland vatten gjorde en översyn av sina system och fann att fastigheten innehöll två lägenheter. Då skulle det vara två tunnor. Ytterligare en tunna kördes ut till fastigheten och nu började Gunnars undra vad som hade skett. Hon gjorde en koll med Sörmland vatten som bekräftade att fastigheten ska ha två tunnor eftersom det är två lägenheter.

– Jag kollade räkningarna och efter lite funderingar insåg jag att jag hade betalat för två tunnor under alla år men bara haft en. I det läget begärde jag tillbaka pengarna för alla år. Jag har ju bara haft en vattenmätare, det ändrades när jag köpte fastigheten och sammanförde den till en lägenhet. Det här visste Vingåkers kommun vars bolag skötte sophantering och vatten då, eftersom jag bara fick en soptunna, berättar Gunnars.

Nu har Sörmland vatten avslutat ärendet genom att betala tillbaka tre års avgifter med hänvisning till att preskriptionstiden är tre år.

– Jag har returnerat pengarna då det inte är rätt summa och preskriptionstiden är för företag tre år mot kund men omvänt är det tio år enligt vad jag har fått fram. Jag tycker att Sörmland vatten är oförskämda i det sista brevet. Där meddelar de att fallet är avslutat i och med att de betalat tillbaka för tre år, säger Anita Gunnars.

Hon har haft en jurist inkopplad tidigare och tar nu förnyad kontakt med en annan jurist för att gå vidare och hävda sin rätt.

Katrineholms-Kuriren har varit i kontakt med konsumentrådgivaren i Vingåker, Inger Malmström, som inte vill uttala sig om vad som gäller. Först säger hon att det råder sekretess i det enskilda fallet. När vi ber om ett allmänt råd rörande preskriptionstid får vi inget svar utan konsumentrådgivaren säger att hon inte uttalar sig.

– En sak är säker, jag kommer inte att ge upp. Jag vill att rätt ska vara rätt och jag kommer att driva mina krav så långt det går. Jag ger mig inte, säger Anita Gunnars.