â Den senaste veckan sĂ„g vi en ökning av antalet inkomna samtal. Runt 40 av dem per dag bestĂ„r av frĂ„gor om coronaviruset. De flesta handlar om att man varit utomlands, men inte i de drabbade omrĂ„dena, men Ă€ndĂ„ kĂ€nner oro, sĂ€ger Sabina Kalaitzis BarrögĂ„rd, verksamhetschef för 1177 VĂ„rdguiden i Sörmland.
Medelsvarstiden till 1177 lĂ„g för nĂ„gra veckor sedan pĂ„ omkring 15â20 minuter över dygnet. Efter virusets framfart har kötiden mer Ă€n fördubblats och ligger nu pĂ„ 40â45 minuter. Regionen har ökat bemanningen med ytterligare personal, men pĂ„ sikt Ă€r det oklart hur problemet ska lösas.
â Det som gör det besvĂ€rligt Ă€r att vi vill ha en ökad bemanning under en lĂ€ngre period. Med anledning av det ska regionen i morgon (lĂ€s tisdag) behandla frĂ„gan i en krisgrupp, sĂ€ger Sabina Kalaitzis BarrögĂ„rd och fortsĂ€tter:
â Den vĂ€djan jag har till allmĂ€nheten Ă€r att man ska söka information pĂ„ FolkhĂ€lsomyndighetens hemsida eller ringa det nationella krisnumret pĂ„ 113 13. Det förutsatt att man inte har nĂ„gra symptom som hosta, feber eller andningssvĂ„righeter och inte har varit i de drabbade omrĂ„dena.
Hur agerar ni vid ett samtal om misstÀnkt coronavirus?
â Har patienten ett av de tre symptomen och varit i de drabbade omrĂ„dena konsulterar vi med infektionslĂ€karna om vad som ska göras. Under tiden vĂ€ntar patienten kvar i telefonen. LĂ€karna Ă€r alltid frikostiga med att genomföra en provtagning om sĂ„ bedöms vara aktuellt, sĂ€ger hon.