Förra Äret skadades sju personer i olyckor med mopedbilar i Sörmland. Nationellt rörde det sig om 101 personer. SÄ mÄnga har aldrig skadats under ett och samma Är tidigare, vare sig i lÀnet eller i hela landet. Mopedbilarna blir allt vanligare bland ungdomar, vilket kan vara en av orsakerna till att olyckorna har blivit fler.
â En mopedbil Ă€r en vĂ€ldigt klen bil och den Ă€r byggd av tunna delar. De Ă€r byggda för persontransport, men eftersom de Ă€r tunna gĂ„r det att diskutera sĂ€kerheten. Samtidigt Ă€r det sĂ€krare att köra en mopedbil Ă€n att Ă„ka runt pĂ„ en moped med tvĂ„ hjul. Fordonen fĂ„r framföras i samma hastighet, max 45 kilometer per timme, sĂ€ger Jonas Höök.
Ett annat fordon som Àr populÀrt bland ungdomar Àr den sÄ kallade A-traktorn. Det Àr en bil som Àr registrerad som en traktor, efter att ha fÄtt vÀxlarna spÀrrade och högsta hastigheten begrÀnsad.
TvÄ personer skadades i olyckor med A-traktorer i Sörmland förra Äret, medan siffran för hela Sverige var 61 personer. à ret dessförinnan var det inga som skadades i olyckor med A-traktorer i lÀnet, medan 69 personer skadades i övriga landet.
Jonas Höök berÀttar att det Àr en vanlig företeelse att A-traktorer manipuleras sÄ att de kan gÄ fortare Àn de 30 kilometer per timme som lagen sÀger.
â Det Ă€r i grunden en personbil. Med hjĂ€lp av en varvtalsregulator gĂ„r det att strypa motorn sĂ„ att den inte gĂ„r fortare. Men manipulerar man varvtalsregulatorn har man plötsligt tillgĂ„ng till en personbil. Att manipulera ett fordon kan ocksĂ„ innebĂ€ra att man tar bort vissa sĂ€kerhetsfunktioner, sĂ€ger Jonas Höök.
Vidare berÀttar han att det finns en anledning till att personer under 18 Är inte ska framföra fordon i högre hastigheter.
â Ungdomarnas omdöme behöver naturligtvis inte vara sĂ€mre för det, men Ă€r man 15 Ă„r Ă€r man oftast inte mogen för högre hastigheter. Det finns olyckor dĂ€r det har gĂ„tt riktigt illa.
Men det Àr inte bara ungdomarnas mognad som kan vara ett problem. Andra trafikanters brist pÄ respekt mot A-traktorförare kan ocksÄ bli till en olycksrisk.
â En del bilister beter sig minst sagt hetsigt i trafiken nĂ€r de har en framförvarande A-traktor, sĂ€ger Jonas Höök.
En A-traktor klassas som ett arbetsredskap och Àr inte tÀnkt att anvÀndas som ett transportfordon. Enligt polisen kan det vara en anledning till att fordonet uppfattas som störande i trafiken. Dessutom ses fordonet av polisen som en sÀkerhetsrisk om de manipuleras och framförs i höga hastigheter.
â Vi har ingenting emot att ungdomar har ett bilintresse. Problemet Ă€r att fordonstypen krockar med vad fordonet Ă€r tĂ€nkt att anvĂ€ndas till. De som kör en A-traktor vill att den ska gĂ„ fortare, men det Ă€r emot reglerna.
Tycker du att förÀldrarna bryr sig tillrÀckligt om att deras barn Äker olagligt?
â Jag tror inte alltid att förĂ€ldrarna har förstĂ„else för vad det innebĂ€r att köra en trimmad A-traktor. Ibland har jag visat förĂ€ldrarna genom att de fĂ„tt Ă„ka med nĂ€r jag provkört fordonet. DĂ„ brukar de förstĂ„ vad deras barn faktiskt Ă„ker runt i.
Gör förÀldrarna nÄgot brottsligt nÀr de lÄter sina barn köra ett trimmat fordon?
â StĂ„r en förĂ€lder som Ă€gare till fordonet kan det röra sig om tillĂ„tande till olovlig körning. Det har mĂ„nga förĂ€ldrar ingen aning om i dag och dĂ€r mĂ„ste kunskapen öka, sĂ€ger Jonas Höök.