Blandade känslor inför höjd skatt på diesel

Tummen upp från bilbranschen, tummen ner från jordbruksnäringen. Så var några av reaktionerna på regeringens klimatförslag under tisdagen, till exempel höjd dieselskatt och en femårig skattebefrielse för miljöbilar.

SÖRMLAND2009-03-11 10:43

– Jag tycker det är ett bra förslag, säger Magnus Skobe, vd för Skobes bil AB i Nyköping, om hur man vill hantera utsläppen från transporter i regeringens kommande klimatproposition.
Att dieselskatten föreslås höjas i två steg, med 20 öre litern från den 1 januari 2011 och med lika mycket från den 1 januari 2013, ser inte Magnus Skobe som något större hot mot Volvos ökande försäljning av bilar med dieselmotorer.


Det högre dieselpriset kommer att kompenseras av att nya miljöklassade bilar blir befriade från fordonsskatt under de fem första åren, tillägger han.
Just förslaget att miljöbilar slipper fordonsskatt under fem år är en faktor som bör driva på bilfabrikanterna ännu mer att konstruera bra miljöbilar, menar Magnus Skobe.


– På det området ligger Volvo långt framme och jobbar mycket hårt med att utveckla miljömotor, säger han, och pekar bland annat på den nya 1,6-liters miljöklassade dieselmotor som exempelvis finns i V50-modellen.
Magnus Skobes positiva inställning till klimatpolitiken bekräftas av Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden. Han menar att klimatförslagen är väl avvägda och kommer att bidra till att Sverige kan behålla ställningen som ledande miljöbilsland.

Från jordbruksnäringen får regeringens klimatproposition däremot svidande kritik. Lars-Göran Pettersson, förbundsordförande för Lantbrukarnas riksförbund, LRF, kallar förslagen i klimatpropositionen en krigsförklaring mot det svenska lantbruket. Bo Rundqvist, lantbrukare i Vagnhärad och LRF-ordförande i Sörmland, är lika kritisk:
– De här förslagen försämrar vår konkurrenskraft kraftigt mot lantbrukare i andra EU-länder.

Bo Rundqvist menar att det finns en viss logik i höjningen av dieselskatten, den drabbar alla, men däremot är han mycket kritisk till att regeringen vill stryka den återföring av skattemedel som gått till lantbrukarna under de senaste fem - sex åren. En återföring som funnits just för att ge de svenska lantbrukarna ett jämbördigt konkurrensläge mot lantbruksnäringen i övriga EU-länder.
– Det rör sig om ungefär en miljard kronor som lantbruket förlorar.
Dessutom pekar han på att en höjd dieselskatt inte kommer att få de svenska lantbrukarna att köra mindre med sina traktorer och maskiner.
– Redan i dag kör vi inte en meter mer än vi behöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om