Citybanan klar tidigare än planerat

Sörmland pungade ut med 600 miljoner kronor för Citybanan som totalt väntas gå på närmare 17 miljarder kronor. När pendeltågen försvinner från dagens spår hoppas Trafikverket kunna undvika många förseningar.

SÖRMLAND2016-11-26 12:40

Om den sex kilometer långa Citybanan invigs den 10 juli nästa år, så som det är planerat, är det ett halvår tidigare än planerat. Än så länge ligger miljardprojektet också lite under budget, men ännu är det för tidigt att veta om notan kommer att stanna där.

När den öppnar för trafik kommer alla pendeltåg att försvinna från dagens spår och flyttas ner till Citybanan. Pendeltågen står i dag för över hälften av alla tåg som går förbi Centralstationen i Stockholm, så mycket trängsel kommer att försvinna. Två nya stationer öppnas i samband med Citybanan, en vid Odenplan och en vid T-centralen, kallad Stockholms city. Pendeltågresenärer kommer alltså i fortsättningen inte att gå av vid Centralstationen utan på den nya stationen som ska ligga under tunnelbanestationen och alla pendlare slipper i framtiden trängas i den ökända "Suckarnas gång" mellan tunnelbana och pendeltåg.

Av den totala summan på 17 miljarder kronor (i 2007 års prisnivå) för de nya spåren i Stockholm stod grannlänen för 2 miljarder. Sörmland, Uppsala och Västmanland stod för cirka 30 procent vardera och resten kom från Örebro och Östergötland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om