Mattias Goldmann från Gröna bilister och VD på tankesmedjan Fores berättar att debatten om framför allt etanol har gjort att färre etanolbilar säljs i dag än för fem år sedan.
– Obskyra krafter från dem som äger oljekällor har försett oss med rapporter om problemen med alternativa drivmedel. Vi har haft en hårdhänt diskussion om förnybara bränslen och framför allt om etanol.
Det har lett till en spridd missuppfattning att det skulle vara bättre för miljön att tanka bensin eller diesel än etanol.
– Det är många som uppfattar diesel som ett framtidsinriktat bränsle och det är uppåt väggarna fel. Andelen bilar som kan vara förnybara; etanol-, gas- eller elbilar, har sjunkit som en sten i nybilsförsäljningen.
Marie Spets, VD på Motormännen tycker precis tvärt om:
– Det har inte gått långsamt, det har hänt väldigt mycket faktiskt. Volymen för sålda fossila drivmedel sjunker och det säljs hela tiden mer diesel. Det har hänt mycket med motorernas effektivitet.
Hon säger också att det finns ett stort intresse bland bilister för alternativa drivmedel.
Kan vi nå målet om fossiloberoende fordonsflotta till 2030?
Marie Spetz är skeptisk.
– Nej, det tar 15 år att växla fordonsflottan.
– Det saknas morötter för bilisterna att ställa om. Att höja bensinpriset är inte rätt väg att gå utan naturligtvis handlar det om att stimulera användningen av alternativa bränslen. En av de stora delarna i hushållsbudgeten är kostnaden för bil och det ekonomiska utrymmet slår i taket. Vi ser att det finns ett stort intresse för alternativa drivmedel, men det är morötter som måste till.
Mattias Goldmann tycker tvärt om.
– Det är enormt lätt. Begreppet är så luddigt att vilken politiker som helst kan säga att vi snart är fossiloberoende.
Men han tror även att målet kan nås med en ambitiös tolkning av innebörden. Men man kan inte bara fokusera på nya bilar utan även satsa på att bygga om befintliga bilar så att de kan gå på alternativa bränslen.
– Vi klarar inte målet om vi ska ersätta liter för liter utan vi måste också ha en minskad transportvolym.
– Det vore enormt häftigt om vi bestämmer oss för det här. Sverige skulle kunna bli föregångsland när det gäller förnybara drivmedel så som Norge redan är det för elbilar och Danmark för vindkraft.