Dömd för grovt rattfylleri – kör studenter i limousine

MÄnga studenter sÀtter guldkant pÄ balen genom storstilad entré i hyrd limousine. Bland studenter runtom i Sörmland har ett företag i Mellansverige varit ett populÀrt val i flera Är. Men verksamheten Àr olaglig och mannen bakom ratten Àr dömd för allvarliga trafikbrott.

Företaget har de senaste Ären kört hundratals studenter bara  i Sörmland. Bilen pÄ bilden Àgs inte av företaget i frÄga, bilden Àr tagen i ett annat sammanhang.

Företaget har de senaste Ären kört hundratals studenter bara i Sörmland. Bilen pÄ bilden Àgs inte av företaget i frÄga, bilden Àr tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Janerik Henriksson / TT

Sörmland2019-07-26 06:22

Företaget, som anlitats av hundratals studenter i Eskilstuna, StrÀngnÀs, Nyköping och Katrineholm, erbjuder paket med fotografering, bubbel och chaufför i exklusiva limousiner. Liknande upplÀgg erbjuds via företagets hemsida för bland annat bröllop, skolavslutningar och barnkalas. Fordonen uppges vara taxiregistrerade och förarna "vÀlutbildade och professionella". Men pÄstÄendena Àr falska och upplÀgget olagligt. Företaget, som inte finns registrerat hos Bolagsverket, saknar alla former av tillstÄnd. Fordonen Àr registrerade som personbilar och fÄr inte anvÀndas för taxitrafik.

Bakom företaget stÄr en man i 60-ÄrsÄldern som saknar bÄde taxitrafiktillstÄnd och taxiförarlegitimation. Han Àr dömd för allvarliga trafikrelaterade brott, dÀribland grovt rattfylleri, sedan han stoppats av polis med 1,54 promille i blodet. Trots detta sitter han sjÀlv bakom ratten och kör regelbundet barn och ungdomar.

Enligt Markus Edsbagge, sektionschef pÄ Transportstyrelsen, fÄr myndigheten regelbundet tips om olaglig taxiverksamhet. Ofta handlar det om privatpersoner som erbjudet svarttaxi pÄ sociala medier.

– Att man gör det yrkesmĂ€ssigt pĂ„ det hĂ€r viset upplever jag som mycket ovanligt. Det Ă€r allvarligt pĂ„ sĂ„ vis att man snedvrider konkurrensen. Yrkestrafik har dessutom höga sĂ€kerhetskrav pĂ„ sig och besiktning mĂ„ste ske med kortare intervaller. Att bedriva taxitrafik med personbilar Ă€r absolut inte tillĂ„tet.

Trots avsaknaden av alla former av tillstÄnd har mannen, enligt egen utsago, bedrivit sin verksamhet i över tio Ärs tid. NÀr tidningen tar kontakt för att boka en limousine konstaterar mannen att han "kör mellan fem och sju bröllop varje helg". Tidningens reporter erbjuds en timmeslÄng tur inklusive tvÄ flaskor mousserande vin och fotografering till en kostnad av 3 500 kronor. Betalningen, förklarar han, sker kontant eller via Swish till ett privat nummer i samband med körningen. Han förklarar vidare att han sjÀlv alltid sitter bakom ratten nÀr det ingÄr fotografering. PÄ företagets sociala medier finns bilder frÄn hundratals körningar.

Claudio Skubla, förbundsdirektör pÄ Svenska taxiförbundet, ser allvarligt pÄ uppgifterna.

– Det lĂ„ter som en möjlighet att undanhĂ„lla skatter och avgifter. DĂ„ kan man hĂ„lla lĂ€gre priser och Ă€ndĂ„ göra bra avanser vilket bidrar till att konkurrera ut seriösa företag som följer lagen. Det Ă€r en utveckling som varken Ă€r bra för företagen eller samhĂ€llet.

Den som bedriver olovlig taxitrafik kan, enligt taxitrafiklagen, dömas till böter eller fÀngelse i upp till ett Är. Kör man utan taxiförarlegitimation finns böter upp till sex mÄnaders fÀngelse i straffskalan. Mannen gör sig skyldig till brott i bÄda kategorier och har sÄ gjort i mÄnga Är. Enligt Lars-Erik Bergström, tingsrÀttschef vid Falu tingsrÀtt, Àr risken för hÄrdare straff överhÀngande.

– Det Ă€r klart att om du begĂ„r upprepade brott, exempelvis driver en svarttaxirörelse, sĂ„ blir straffen strĂ€ngare. Att avgöra hur mycket Ă€r svĂ„rt, men strĂ€ngare straff Ă€r absolut sannolikt.

NÀr mannen konfronteras med uppgifterna förnekar han bestÀmt att han Àgnar sig Ät taxiverksamhet. Företaget Àr, hÀvdar han, i sjÀlva verket en förening för mÀnniskor som tycker om limousiner.

– Den Ă€r bara till för medlemmar, inga andra. SĂ„ har vi haft det i tolv Ă„r. Allt sker till sjĂ€lvkostnadspris. NĂ„gon taxiverksamhet hĂ„ller vi inte pĂ„ med.

PÄ hemsidan stÄr det att ni erbjuder limousineservice och taxi i hela Mellansverige.

– Den dĂ€r hemsidan har inte uppdaterats pĂ„ lĂ€nge. Jag har inte koll pĂ„ vad som stĂ„r dĂ€r.

De flesta av era paket kostar flera tusen. Är det att betrakta som sjĂ€lvkostnadspris?

– Det vi tar betalt Ă€r bara sĂ„ att föreningen ska överleva. Det Ă€r ingen nĂ€ringsverksamhet. Jag har aldrig tagit en krona betalt.

Hur blir man medlem i föreningen?

– Det blir man nĂ€r man bokar en tur. Det krĂ€vs inga tillstĂ„nd nĂ€r man Ă€r en förening.

Mannens pÄstÄende tillbakavisas dock av Markus Edsbagge.

– Betalar man nĂ„gon för att Ă„ka sĂ„ Ă€r det personbefordran mot betalning och dĂ„ Ă€r det taxitrafik – oavsett om det Ă€r inom en förening. Har man inget tillstĂ„nd begĂ„r man ett brott.

Kort efter att tidningen varit i kontakt med mannen uppdateras företagets hemsida och Facebooksida med information om att man Àr en medlemsförening och inte bedriver nÄgon taxiverksamhet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om