I ett gemensamt pressmeddelande menar fackförbunden samtidigt att förslaget inte kommer som någon överraskning, utan att det snarare är en logisk konsekvens efter avregleringen av järnvägen.
– Att sex privata företags rätt att konkurrera med halvtomma tåg på sträckan Stockholm-Göteborg går före Gnestabornas tillgång till kommunikationer, det är absurt, säger Alexander Lindholm, ordförande SEKO Stockholm.
En eventuell indragning skulle hota tillväxt, miljö och jobb. Till exempel bor en fjärdedel av Scanias anställda söder om Södertälje och flera av dem reser med pendeltågen, skriver man vidare i pressmeddelandet.
– Företagens möjlighet att hitta rätt kompetens försvåras avsevärt när kommunikationerna försämras, i längden hotar det inte bara jobben i Södertälje utan Sveriges export, säger Stefan Leiding ordförande IF Metall Stockholms län.
SEKO Stockholm och IF Metall Stockholm uppger att man nu kommer att uppvakta ansvariga politiker för att "få stopp på lekstugan på järnvägen".