Fler regionaltåg till Sörmland

Ostlänken kommer inte att ställa till problem för regionaltågen. Tvärtom blir det fler regionaltågsavgångar, enligt Helena Ekroth på Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet.

SÖRMLAND2016-02-03 21:21

– Vi är inte ett dugg oroliga. Det kommer att finnas plats för både regionaltåg och höghastighetståg på Ostlänken, säger Helena Ekroth, vd på Kollektivtrafikmyndigheten.

Så pendlare behöver inte oroa sig för att det blir färre stopp i Nyköping och Vagnhärad, trots uttalande från Sverigeförhandlingen om att det finns risk att kommersiella operatörer väljer att låta tågen åka förbi stationerna utan att stanna.

– Ostlänken är till för att vara vår nya infrastrukturbana för regionaltåg. Sen kom höghastighetsutredningen och då använde de Ostlänken. Men det betyder inte att Ostlänkens grunduppdrag försvinner, den är den nya järnvägen för regionaltåg.

Och det kommer att finnas plats för både regionaltåg och höghastighetståg på nya banan, visar de utredningar som myndigheten har tagit del av.

Det ska också bli fler avgångar för regionaltåg i hela länet och redan i december i år väntas ytterligare någon avgång från Nyköping och Vagnhärad.

– Totalt sett i hela Mälardalen blir det en ökning med 30 procent och den kommer att ske successivt under 2017-2020.

Med start 2018 ska de nya tågen, ett i taget, tas i trafik. De nya tågen ska trafikera bland annat Nyköpingsbanan (Norrköping-Nyköping-Vagnhärad-Stockholm) och Sörmlandspilen (Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Gnesta-Stockholm). Totalt blir det 33 nya tåg till en kostnad av 3,5 miljarder kronor varav Sörmland står för halva kostnaden.

När Ostlänken är färdig ska all persontrafik gå där och tanken är att nuvarande tågbana som går förbi Nyköping och Vagnhärad ska användas för godstrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om