– Man lämnar dörren öppen, för man vet av erfarenhet att det kan dyka upp ny information sent i valrörelsen. Sedan finns genuint villrådiga väljare som är i stort behov av information för att bryta dödläget.
Att dela ut goodie bags med godis kanske inte vinner väljare, men det personliga mötet är viktigt för politikerförtroendet, menar Ekengren Oscarsson vid valforskningsprogrammet på Göteborgs universitet.
Ofta är osäkra väljare helt frånkopplade politiken till vardags, och möter den först i valrörelsen vart fjärde år.
– Man försöker hämta ikapp ett informationsunderskott, som de politiskt intresserade redan har. Miljontals svenskar exponeras inte för politiska nyheter, de har annat för sig i livet. Det är ganska naturligt, det vore konstigt om alla var hyperintresserade av politik.
Är det ett underbetyg till politikerna att 1 av 10 bestämmer sig först på valdagen?
– Nej, det är egenskaper som ligger hos väljaren. Vi ser en framväxande modern väljare som anser det är fullt rationellt att vänta tills man har så mycket information som möjligt.