Höghastighetståg ska inte påverka landstingets tågsatsning

Det kan bli trångt på Ostlänken. Så trångt att inte landstingets framtida tågsatsning får plats? – Vi planerar utifrån den infrastruktur som finns i dag, säger Mårten Levin, vd på Mälab.

tåget

tåget

Foto: Fotograf saknas!

SÖRMLAND2016-03-03 08:59

Mälab är det bolag som landstingen i Sörmland, Östergötland, Örebro, Stockholm, Västmanland och Uppsala bildat för att utveckla regionaltågtrafiken. Bolaget bildades för att skapa fler tågavgångar. Landstingen hade tröttnat på SJ, som dikterat villkoren, och ska i stället köpa in egna tåg, som ska stationeras i Eskilstuna.

De nya regionaltågen ska erbjuda fler turer, resa med ett och samma kort över länsgränser (zonbaserad taxa ska gälla), med lokalbuss eller tunnelbana i Stockholm.

18 dubbeldäckare har beställts. Ordervärdet är beräknat till 3,5 miljarder kronor. Landstinget Sörmland och länets kommuner står för 1,8 miljarder kronor.

Redan i december ska nya avgångar och avtal finnas på plats. Men de nya tågen kommer inte rulla förrän 2018.

Tio år senare ska Ostlänken vara klar. Och enligt planerna ska det rulla fyra 400 meter långa höghastighetståg i timmen mellan Sveriges storstäder utan stopp i Nyköping eller Skavsta. Det i sin tur kan innebära att regionaltågen får mindre utrymme att trafikera till exempel Nyköping-Stockholm.

Men det oroar inte Mårten Levin.

– Kapacitetsproblem finns redan i dag. Men vi har tagit höjd för Ostlänken, till exempel att tågen ska kunna gå i de tunnlar som byggs för Ostlänken, säger han.

Och den nuvarande rälsen ska finnas kvar, vilket möjliggör att regionaltågen kan rulla där.

Med de nya tågen ska restiden kortas. Tågen kan hålla en hastighet av 200 kilometer i timmen, dock ej på Nyköpingsbanan, ty den innehåller alltför många kurvor.

Bolaget Transitio kommer att äga tågen och hyra ut dem till Mälab. Men överklagande och överprövning hänger över projektet, bland annat av SJ.

– Men vi hoppas att allt ska vara klart så snart som möjligt, säger Mårten Levin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om