Vid Bönsta intill Nyköpingsån trivs brunanden och den småfläckiga sumphönan. Men farhågor finns att när Ostlänken drar förbi där kommer de inte att trivas längre. För att se till att inga hotade arter eller skyddsvärda naturområden drabbas när den 15 mil långa järnvägen byggs undersöker Trafikverket både vilka arter som kan finnas i området och vilka vatten som järnvägen kommer att korsa.
– Det finns inget som hindrar att vi kan bygga järnvägen, säger Anna Forslund, teknik- och miljöchef för Ostlänken på Trafikverket.
– Men vi vill vara försiktiga och försäkra oss om att det görs på ett bra sätt.
Med de sammanställningar som har gjorts kan man ta reda på var inom den fastslagna korridoren det är lämpligast att placera järnvägen, bland annat med hänsyn till skyddsvärda arter och känsliga vattendrag.
Trafikverket har låtit sammanställa de arter som riskerar att missgynnas av Ostlänken. Resultatet: 110 platser med skyddsvärda arter finns inom korridoren, på 71 av platserna finns fågelarter. Om den slutliga dragningen visar sig störa någon av arterna kan dispens sökas hos länsstyrelsen.
Dispens kan ges med krav på att kompenserande åtgärder görs, exempelvis anläggandet av en ny damm om det är en sådan som störs.
Den planerade järnvägen korsar också 19 vattendrag, två sjöar och elva grundvattenförekomster. I några av dem finns risk för negativ påverkan. Exempelvis kommer järnvägen att gå över Larslundstäkten som förser Nyköping och Oxelösund med dricksvatten. På sina håll måste marken stabiliseras där jorden är lerig.
Enligt Trafikverket bör ytterligare utredningar göras för att man ska vara säker på att detta inte medför att grundvattnet ändrar riktning och på så sätt för med sig föroreningar från marken till täkten som ska förse drygt 50 000 personer med dricksvatten.
Ostlänken kommer också att gå genom Natura 2000-områden med sträng lagstiftning om att området inte får störas. Den kommer att gå över Tullgarn, Svärtaån och Vretaån/Kilaån, alla områden med krav om extra skydd enligt Natura 2000.
– Vi kommer inte att göra något i vattnet i åarna, utan bygga en bro över där järnvägen går, säger Anna Forslund.
Ändå krävs tillstånd för att bygga i området. Tillstånd att dra Ostlänken genom Tullgarn har redan sökts och svar väntas i juli. Ansökningar om dragningen över Svärtaån och Vretaån/Kilaån ska också göras.