Kraftig ökning av väntetiderna till 1177

Tillgängligheten hos 1177 har försämrats kraftigt sedan regionen började driva den i egen regi. Nu vill oppositionen att tjänsten upphandlas.

Oppositionspolitikerna Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD), Ewa Callhammar (L) och Magnus Leivik vill att regionen på nytt handlar upp 1177.

Oppositionspolitikerna Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD), Ewa Callhammar (L) och Magnus Leivik vill att regionen på nytt handlar upp 1177.

Foto: Jimmy Persson

Sörmland2020-10-12 20:05

Sedan årsskiftet driver Region Sörmland 1177, dit patienter kan ringa för medicinsk rådgivning, i egen regi. Beslutet att sköta 1177 själv togs med motiveringen att kvaliteten skulle förbättras, bland annat genom att de sjuksköterskor som svarar har tillgång till patienternas journaler.

Men det har inte fungerat. Det menar åtminstone oppositionspartierna M, KD och L. Statistik som partierna har tagit fram visar på att väntetiderna för att komma fram på 1177 har blivit betydligt längre sedan årsskiftet, samtidigt som kostnaderna ökat. Väntetiderna är i dag uppemot en halvtimme i snitt, medan de förra året var några minuter. Andelen samtal som besvaras har också minskat, kanske som en följd av väntetiderna.

– Många ledsnar på att sitta i de långa köerna, säger Ewa Callhammar (L).

Oppositionspolitikerna befarar att de patienter som inte kommer fram på 1177 ringer vårdcentralerna eller en digital vårdgivare i stället, eller åker till akuten i onödan.

M, L och KD pekar även på att samtalen till 1177 är färre i år än 2019. En hög belastning till följd av pandemin är alltså inte en förklaring till försämringen. Partierna vill att 1177 upphandlas på nytt, och att det även ska gå att boka tid till vårdcentralen via 1177.

När Regionfullmäktige sammanträder på tisdagen, ska politikerna där ta ställning till en motion från de tre partierna om en sådan central och upphandlad tidsbokning. Förslaget från majoriteten är att avslå motionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!