Ostlänken som kommer att ha stor betydelse för Sörmland bör dras längs med E4 med en lång bibana till Nyköping. Det anser länsstyrelsen i Sörmland. Det är den korridor som kallas röd som länsstyrelsen förordar med stationer i Vagnhärad, Nyköping och Skavsta.
Men med de positiva effekterna på utvecklingen i regionen medför Ostlänken även negativ påverkan på natur- och kulturmiljö, konstaterar länsstyrelsen. I sitt yttrande till Trafikverket ställs därför en rad krav.
Exempelvis behövs en kompensationsplan för den natur som oundvikligen kommer att förstöras. Planen ska tas fram av Trafikverket i samråd med berörda länsstyrelser och Naturvårdsverket. Planen ska innehålla förslag vad som kan göras för att kompensera de skador som inte går att undvika.
En motsvarande plan över hur skador på kulturmiljöer ska kompenseras ska göras av Trafikverket. Båda planerna ska vara klara innan de olika järnvägsplanerna för olika sträckor antas, kräver länsstyrelsen.
I samband med nya järnvägen uppkommer så kallade barriäreffekter som påverkar djur- och fritidsliv, men även jord- och skogsbruk med den fragmentering av landskapet som uppstår. Därför behövs en plan för hur dessa effekter ska minimeras samt förslag på alternativa hållbara användningsområden för de berörda markerna.
Trafikverket ska även redogöra för hur klimatpåverkan av bygget ska minimeras, hur bullerstörningar ska åtgärdas samt vad som görs för att säkerställa att ingen dör eller skadas i byggnader nära järnvägen i fall av en tågolycka.