– Bara misstanken om att kommunala tjänstemän och politiker inte agerar professionellt kan leda till en förödande tysthetskultur, säger Björn Lindgren, regionchef för Svenskt Näringsliv i Sörmland.
Det finns flera orsaker till att företagare behöver ha kontakt med kommunen. Det kan till exempel handla om tillståndsgivning, tillsyn och upphandlingar.
Svenskt Näringsliv hävdar att organisationens medarbetare ofta kommer i kontakt med företagare som är missnöjda med kommunen, men som är oroliga för negativa effekter som slår tillbaka på företaget om de uttrycker detta offentligt.
För att få en uppfattning om hur vanligt detta är har Svenskt Näringsliv lyft in en fråga om företagarna har tvekat att lämna in klagomål i sin stora undersökning om företagsklimatet i Sverige.
Andelen som svarat "Ja, flera gånger" eller "Ja, någon gång" skiljer sig mellan kommunerna. Sverigesnittet ligger på 30 procent.
– Det är oroande att så många företag tvekar om att lämna klagomål, säger Björn Lindgren.
I Flen och Nyköping är andelen företagare som tvekar att lämna in klagomål högst i länet, 37 procent. Lägst andel har Katrineholm med 25 procent.
– Kommunerna missar massor av konstruktiva idéer som skulle kunna öka effektiviteten för både företagarna och kommunen. Inte ens Katrineholm som är bäst i klassen ska vara nöjda, säger Björn Lindgren vid Svenskt Näringsliv.