Miljöpartisten Gunnar Söderberg, som ersättare i landstingsfullmäktige, har ett starkt engagemang för att utveckla den sörmländska kollektivtrafiken och menar att ledamöterna i fullmäktigeförsamlingen borde ha fått ett betydligt bättre underlag inför ett så stort beslut för Sörmland, som för hela Mälardalsområdet handlar om tåginvesteringar på sex miljarder kronor.
Som SN tidigare har berättat är det missnöjet med tågförbindelserna i Sörmland som har fått politikerna att ta saken i egna händer och köpa in egna tåg, i stället för att betala mellan 100 och 120 miljoner kronor per år till SJ för tågtrafik som inte alltid är helt tillförlitlig. Planen är att 20 nya regiontåg, till en kostnad av 2,7 miljarder kronor, ska trafikera Sörmland med start i december 2016.
Sörmlands nio kommuner och Landstinget Sörmland måste alla säga ja till satsningen och garantera sin del av borgen för de 2,7 miljarderna, vilket för landstingets del blir 1,4 miljarder. Därefter kan Sörmlands kollektivtrafikmyndighet gå vidare och skriva avtal för tågsatsningen, förklarar Gunnar Söderberg.
Först är han dock nu mycket kritisk till att det finns stora brister i underlaget till landstingsfullmäktige inför borgensåtagandet på 1,4 miljarder kronor. Gunnar Söderberg hade bland annat önskat sig en tydligare redovisning av vilka tågtyper som kan bli aktuella att köpa in och vilka restider man satsar på i den framtida tågtrafiken i Sörmland.
– Restiderna nämns över huvud taget inte, säger Gunnar Söderberg, och pekar på att just restiderna i kollektivtrafiken är en avgörande faktor i en framtida regionförstoring.
Gunnar Söderberg menar att valet av tågtyp för trafiken i Sörmland och övriga Mälardalen är mycket viktigt och därför borde ha belysts ordentligt redan i underlaget för borgensbeslutet.
– De nya tågen måste vara rymliga och bekväma med bra acceleration och en toppfart på minst 250 km/tim, för att kunna utnyttja de moderna banornas högsta möjliga prestanda så att restiderna förkortas, säger Gunnar Söderberg.
Gunnar Söderberg konstaterar att ett beslut om tågsatsningen på 2,7 miljarder kronor för Sörmland innebär ett stort steg framåt, men ambitionerna behöver höjas avsevärt både vad gäller tågen, järnvägsinfrastrukturen, trafikeringen och biljettaxorna, betonar han.
– Allt sammantaget skulle kunna ge oss ett världsberömt trafiksystem av internationell toppklass, säger Gunnar Söderberg.