Grundplanen var att de nya tågen som har beställts för 3,5 miljarder kronor skulle vara på rull på rälsen redan 2018. Men på grund av att upphandlingen överklagades av tågtillverkaren Bombardier, som inte vann, har affären dragit ut på tiden. När domstolen väl slog fast att upphandlingen som vanns av schweiziska företaget Stadler hade gått rätt till var hela projektet ordentligt försenat.
Nu väntas de nya tågen inte rulla förrän år 2020 eller 2021, även om de första leveranserna kan komma 2019. Tågen ska rulla på fyra linjer i Sörmland; Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen, Uven (mellan Norrköping och Sala) och Svealandsbanan. När de nya tågen är på plats räknar Mälab, som arbetar med kollektivtrafik i hela Mälardalsregionen, med att öka turtätheten för pendlare i länet.
De nya tågen är dubbeldäckare som ska vara lättillgängliga för alla, även personer med barnvagnar och rullstolar. Där ska också finnas flexibla utrymmen för resenärerna att ta med sig till exempel cykeln på tåget.