Ostlänken viktig för framtida regionförstoring

Budgeten för det svenska transportsystemet under åren 2010 - 2021 räcker inte till för att bygga snabbjärnvägen Ostlänken mellan Järna och Linköping, med stopp i Nyköping och Norrköping.

Sörmland2009-07-15 13:19

Därför är dubbeljärnvägen Ostlänken utlyft ur det helt nya förslaget till svensk transportplan för åren 2010-2021. Däremot finns Ostlänken med i den utredning som regeringen dragit igång om hur det svenska nätet för höghastighetsjärnvägar ska se ut, vilket är utomordentligt viktigt, betonar säger Per Sandström, vd för utvecklingsbolaget Nyköping-Östgötalänken AB.
I förslaget till ny svensk transportplan betonas dock hur viktig Ostlänken är för att Linköping/Norrköpingsregionen och Mälardalsregionen med Stockholm ska kunna smälta samman till en storregion.

I papperstidningen onsdag 15 juli: Ostlänken högt prioriterad i uppgraderat stambanenät.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om