– Förra veckan rapporterade jag in 20 träd som behöver fällas, säger han.
Det är Trafikverket som ansvarar för vägarna och beställer jobbet.
– Om det stormar vet vi inte vilka träd som faller. Vi skulle egentligen behöva ha en korridor på 20-30 meter för att inte riskera att träd faller över vägen, säger Peter Miinalainen, projektledare på Trafikverket.
– Våra entreprenörer Svevia (i Eskilstuna/Flen) och NCC (i Nyköping) tittar på våra vägar och försöker ta bort de träd som ser dåliga och sjuka ut och löper risk att falla, säger Miinalainen.
Träden står dock ofta på privat mark och kan inte sågas ner hur som helst. Men entreprenörerna har jour och ska åka ut och röja undan träd och grenar som lagt sig över vägen.
Fastighetsägarna har också ett ansvar, säger Peter Miinalainen. Och det behöver inte vara storm för att träden ska rasa i backen.
– Om man fäller skog och bara lämnar en trädrad nära vägen finns ju inte stödet kvar.
Vägarna undersöks med fastställda intervaller. Hårt trafikerade vägar kontrolleras oftare, minst tre gånger i veckan för en klass 1-väg. Mindre vägar kontrolleras varannan vecka. Väg 53 undersöks en gång i veckan.
– Vägvakterna ska också kolla vägbanan, identifiera hål, trasiga vägräcken och annat som behöver åtgärdas.
Enligt Peter Miinalainen kostade vinterväghållningen i Sörmland cirka 30 miljoner kronor förra säsongen.
– På de små vägarna har vi inga förebyggande åtgärder, där får det bli halt innan vi gör något.
Vägnätet är indelat i klasser som baseras på hur mycket trafik som kör på vägen. Vägar med närliggande industrier, tung trafik, kollektivtrafik, skolbussar eller turisttrafik åtgärdas snabbare.
Sand eller salt? Snö och is smälter vid nollgradigt. Med salt går det att smälta snö på vägbanan ned till minus 12°C beroende på hur intensiv trafiken är.
– På vägar med mindre trafik är det ingen idé att salta. Där kör vi med sand. Men stora vägar saltar vi. Det kan bli problem att salta om det är riktigt kallt men om man sandar där det är mycket trafik och höga hastigheter skulle sanden inte ligga kvar. Där är den borta nästan direkt man har släppt av den, säger Peter Miinalainen.
Han säger att vinterväghållningen är dimensionerad efter de krav som ställs men att det förstås blir problem om snön vräker ner dygnet runt.
– Då blir det lilla vägnätet som får stryka på foten. Det finns ju inte hur många plogbilar som helst.
Trafikverket har inga egna snöröjningsfordon men förfogar över ett 60-tal bandvagnar som bland annat sattes in vid den stora skogsbranden i Västmanland sommaren 2014.