Väntetiderna för att komma fram till telefonrådgivningen på 1177 har ökat kraftigt sedan Region Sörmland tog över verksamheten i egen regi, från drygt tre till närmare 30 minuter i snitt.
Det är något som oppositionen i Region Sörmland uppmärksammat. När frågan debatterades i regionfullmäktige på tisdagen, medgav även den styrande majoriteten utan omsvep att väntetiderna är alldeles för långa.
– Det är inte okej, sa Jonas Lindeberg (VFP), hälso- och sjukvårdsregionråd.
Regionen arbetar på att korta tiderna, enligt Lindeberg.
Men även om alla tycks vara överens om att kötiderna måste kortas, råder det stor oenighet mellan partierna i andra frågor som rör 1177. Jonas Lindeberg sa i debatten att kvalitet för tjänsten inte bara kan mätas i svarstiden. När regionen bestämde sig för att själv driva 1177, gjordes det eftersom det fanns missnöje med den tidigare leverantören.
– Man måste inse, att det som var tidigare inte var guld och gröna skogar, sa regionrådet Monica Johansson (S).
Oppositionsrådet Magnus Leivik (M) å sin sida ifrågasatte kvaliteten på 1177 i dag, och pekade på att många inte ens kommer fram till rådgivningen. Dessa kanske avstår från att söka vård och råd, eller så gör de det på annat sätt, med onödiga merkostnader som följd, menade Leivik.
M, KD och L vill att 1177 handlas upp och återigen drivs av någon extern aktör, något som majoriteten motsätter sig.