Riktlinjer för nyanlända elever saknas

Oxelösund och Gnesta saknar nedskrivna riktlinjer för mottagande av nyanlända elever. I Trosa finns till viss del sådana riktlinjer dokumenterade. Det framgår av en rapport från länsstyrelsen.

SÖRMLAND2014-04-12 09:24

Den sörmländska länsstyrelsen har genomfört en bred kartläggning av hur länets kommuner jobbar med introduktion av mottagande av nyanlända elever som kommer från andra länder. Av kartläggningen framgår att de nio kommunerna har kommit olika långt i att skapa strukturer för hur man ska ta hand nyanlända elever. Vilken modell kommunerna valt skiljer sig också åt.

I Nyköping, Katrineholm, Vingåker, Eskilstuna, Strängnäs och Flen placeras nyanlända elever i förberedelseklass/internationell klass. Tonvikten i undervisningen ligger här på svenska språket.

Vanligast är att de eleverna flyttar över till en vanlig klass efter ett till två år. I Trosa, Oxelösund och Gnesta inkluderas de nyanlända eleverna direkt i en ordinarie klass. Även här läggs stor vikt vid svenska språket, samtidigt som eleverna så långt det är möjligt läser övriga ämnen tillsammans med sina klasskamrater.

Enligt rapporten säger Skolverkets direktiv att kommunerna ska ha tydliga riktlinjer för mottagandet av nyanlända elever. Både riktlinjer för hela kommunen och lokala på varje skola.

Hur långt kommunerna kommit med sådan dokumentation varierar starkt. Kommunala riktlinjer finns bland annat i Trosa och Nyköping, och i Nyköping finns även lokala riktlinjer på de skolor där det finns språkintroduktion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om