– Det beror helt och hållet på din körning och hur du använder bilen. Åker du mestadels E4:an ska man nog välja ett friktionsdäck. Men åker du mycket ute på landet där det är isigt på småvägar så tycker jag definitivt att man ska använda dubbdäck, säger Peter Lennstring på Lennstrings Bil och AC-service AB.
Lagen säger att mellan 1 december och 31 mars ska bilen ha vinterdäck om det är vinterväglag. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig, enligt Transportstyrelsen.
– Fördelen med friktionsdäcken är att de kan man lägga på tidigt, innan den första oktober. Men jag står fast vid att vill man ha den lilla extra säkerheten, då är det dubbdäck som gäller, menar Peter Lennstring.
De senaste åren har det varit torra och milda vintrar och då kan det tyckas onödigt att byta från sommardäcken över huvud taget. Men det är inte bara själva underlaget som påverkar däckens prestanda, det gör även temperaturen. Grovt sammanfattat kan man säga att vi i Sverige har tre olika typer av vinterdäck att välja bland: Dubbade däck, samt de båda dubbfria varianterna, nordiska och europeiska.
– Den nordiska har en ännu mjukare blandning för att tåla låga temperaturer. Sedan har vi den europeiska, som många vill kalla för året runt-däck – vilket är helt förkastligt. Kör du på friktionsdäcken en sommar så är de inga bra vinterdäck till den kommande vintern, säger Peter Lennstring.
Ett vinterdäck har mjukare gummi i sig vilket gör att de behåller sin förmåga till grepp bättre än de hårdare sommardäcken när det blir kallt ute. Alla däck blir hårdare av kyla och det är därför viktigt att man väljer rätt däck utifrån vilket klimat man oftast kör i.
– Vi kan mäta däcken med en hårdhetsmätare, så skulle vi ta ut ett sommardäck nu när det är kallt ute kommer mätaren att indikera rött. Men skulle vi däremot testa och mäta på ett vinterdäck så indikerar den grönt, menar Peter Lennstring.
Är det fler kunder som väljer friktionsdäck i stället för dubbdäck nu inför vintern?
– Vi tycker att det är rätt så statiskt. Här är det väldigt många som väljer dubbdäck. Vi har den här ishalkan, och på is fungerar inget annat än dubbdäck, även om friktiondäcken har blivit mycket bättre på is, säger Peter Lennstring.
För att kontrollera hur gamla vinterdäcken är finns det en datummärkning som talar om när däcket är tillverkat.
– Man kan få på ett däck på bilen som är ett par år eller äldre, men det innebär inte att det är ett sämre däck. Utan det finns ett skyddande vaxlager som läggs på däcket när det tillverkas. När man monterar däcket och börjar köra bilen börjar däcket åldras. Sex år kan vara ett riktmärke på hur länge däcket kan användas, säger Ylva Jansdotter som jobbar på Lennstrings Bil och AC-service AB.
Ylva Jansdotter menar att om man inte kör så många mil under vintern så kan man välja ett billigare däck.
– Ett lågprisdäck kan vara ett alternativ om man inte vill lägga så mycket pengar på ett par vinterdäck. Visst ska du åka tryggt och säkert, oavsett om du väljer friktionsdäck eller dubbdäck. Men kör du några hundra mil om året – välj ett lågprisalternativ. Det viktigaste är att det är ett fräscht och mjukt däck, säger Ylva Jansdotter.