Skolfoto inte lÀngre en sjÀlvklarhet

Nytt lÀsÄr innebÀr ocksÄ ny skolfotokatalog, nÄgot som mÄnga elever ser fram emot. Men skolfotograferingen Àr inte lÀngre en sjÀlvklarhet pÄ skolorna i Sörmland.

Stefan Forssell har arbetat som fotograf i mÄnga Är. Numera jobbar han pÄ sÀlj- och marknadsavdelningen pÄ Svenskt skolfoto. DÄ och dÄ rycker han dock fortfarande in som fotograf. En vanlig arbetsdag hinner han fotografera sju klasser.

Stefan Forssell har arbetat som fotograf i mÄnga Är. Numera jobbar han pÄ sÀlj- och marknadsavdelningen pÄ Svenskt skolfoto. DÄ och dÄ rycker han dock fortfarande in som fotograf. En vanlig arbetsdag hinner han fotografera sju klasser.

Foto: Carina Bergius

Sörmland2019-09-20 04:30

I flera kommuner har man valt att avstÄ frÄn fotograferingen pÄ grund av den nya dataskyddsförordningen, GDPR. I andra kommuner diskuterar man huruvida det Àr okej med skolfotografering eller inte med tanke pÄ att skolan ska vara avgiftsfri.

– Min uppfattning Ă€r att det finns en stark tradition och ett önskemĂ„l om skolfotografering. Det Ă€r efterfrĂ„gat. Kanske inte sĂ„ mycket portrĂ€ttdelen men vĂ€l katalogen. Den Ă€r fortfarande brĂ€nnhet. Jag Ă€r bĂ„de förĂ€lder och skolledare sĂ„ jag vet att det Ă€r nĂ„got man pratar om och ser fram emot, sĂ€ger Henrik Eriksson, skolchef för Ă„rskurs 7-9 och gymnasiet i Nyköping.

I Eskilstuna tog man bort skolfotograferingen generellt för ett Är sedan, i samband med att den nya dataskyddsförordningen trÀdde i kraft.

– Det var det som gjorde att vi fattade beslutet men egentligen var det inte det som var grunden. Utan grunden för oss Ă€r att vĂ„ra skolor ska vara avgiftsfria, sĂ€ger Ingrid Sköldmo, chef pĂ„ barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna.

Hon sÀger att hon upplevt att mÄnga vÄrdnadshavare inte haft möjlighet att köpa skolkatalogen nÀr den vÀl kommer.

En del rektorer tycker, enligt Sköldmo, att det har varit skönt att fotograferingen tagits bort, nÄgra tycker att det Àr synd. NÄgon enstaka vÄrdnadshavare har ocksÄ hört av sig och undrat vad de hÄller pÄ med.

– Jag har blivit uppringd av en riktigt arg vĂ„rdnadshavare, berĂ€ttar Ingrid Sköldmo.

– Det Ă€r inte en sĂ€rskilt kontroversiell frĂ„ga i Nyköping. Vi har inte behövt ta stĂ€llning i frĂ„gan eftersom det inte finns en massa synpunkter kring fotograferingen, sĂ€ger skolchefen Henrik Eriksson.

I Katrineholm Àr skolfotograferingen upp till varje skola. PÄ JÀrvenskolan tar man klassfoton för att kunna samla alla elever i en skolkatalog. De elever som vill fÄr Àven ta portrÀttbilder.

– Vi har pratat om att vi skulle göra det i egen regi, alltsĂ„ ta korten sjĂ€lva, för att det ska vara kostnadsfritt, Men vi kom inte lĂ€ngre Ă€n sĂ„ i diskussionen. Men visst Ă€r det en aktuell frĂ„ga. Skolan lĂ„ter eleverna ta bilderna men sedan har inte alla rĂ„d att köpa katalogen. FrĂ„gan fĂ„r bli en följetong och vi ska se till att ha ett svar till nĂ€sta lĂ€sĂ„r, sĂ€ger Magdalena Norin, rektor pĂ„ JĂ€rvenskolan.

Samtidigt fyller skolkatalogen en funktion för personalen.

– Den Ă€r ett internt verktyg för oss, för vikarier eller nĂ€r man byter personal. Ett verktyg för att fĂ„ ett ansikte pĂ„ en elev, sĂ€ger Magdalena Norin.

Henrik Eriksson Àr av samma uppfattning

– Är man en skola med 47 elever sĂ„ kanske den inte har samma vĂ€rde som pĂ„ en högstadieskola med 1 300 elever eller 1 600 pĂ„ gymnasiet. DĂ„ finns ett vĂ€rde, nĂ€r man möts i olika konstellationer, att man kan titta pĂ„ vilka elever det Ă€r vi pratar om.

Magdalena Norin tycker ocksÄ att man mÄste komma ihÄg att mÄnga tycker att det Àr roligt med skolkatalogen. DÀrför tycker hon Àven att eleverna ska fÄ sÀga sitt i frÄgan.

– MĂ„nga tycker att det Ă€r roligt att ha den som ett minne, att man har en samlad bild över vilka som gick i klassen och pĂ„ skolan. Den ska vi inte förringa, Ă€ven om det för andra inte spelar nĂ„gon roll.

– Den har ocksĂ„ en samhörighetsfaktor, att det Ă€r vi som Ă€r den hĂ€r skolan, sĂ€ger Henrik Eriksson.

Magnus Bagge, vd pÄ Svenskt skolfoto, menar att skolfotograferingen kan vara det nÀrmaste en ateljéfotografering som vissa barn kommer.

Han sÀger att en skolfotografering i dag Àr nÄgot helt annat Àn för tio Är sedan.

– DĂ„ fick man hem ett bildpaket och gjorde sitt val vid köksbordet. NĂ€r mĂ„nga pratar om skolfoto i dag tror man fortfarande att det Ă€r pĂ„ det viset, sĂ€ger han.

Magnus Bagge beskriver skolfotograferingen i dag som en tjÀnst som utförs pÄ spekulationer, helt gratis.

– Den kostar ingenting, varken för kommunen, skolan eller för den enskilde vĂ„rdnadshavaren förrĂ€n den dag man frivilligt bestĂ€mmer sig för att bestĂ€lla en bild.

– Förr kan jag förstĂ„ att det fanns ett köptryck. LikasĂ„ förr nĂ€r det fanns bytesbilder. DĂ„ blev det ju tydligt vem som hade bilder att byta med. Men de Ă€r ju borttagna sedan flera Ă„r tillbaka.

MÄnga skolor motiverar beslutet att ta bort skolfotograferingen med att skolan ska vara avgiftsfri. Men Magnus Bagge menar att det Àr just för familjer med sÀmre ekonomi som skolfotograferingen fyller en viktig funktion.

– För de som inte har rĂ„d att gĂ„ till en ateljĂ© Ă€r skolfotot det absolut billigaste alternativet. Även om de inte har rĂ„d fĂ„r de i alla fall möjlighet att se en portrĂ€ttbild pĂ„ sina barn. De kan ocksĂ„ vĂ€lja att förvalta dem i sitt konto och sedan komma tillbaka om ett Ă„r och köpa bilden.

Han sÀger ocksÄ att skolfotografernas existensberÀttigande i skolans vÀrld bygger pÄ att det finns ett behov frÄn skolorna att ha en bilddokumentation pÄ barnen.

– Jag har full respekt för beslutet i Eskilstuna men jag tycker att det Ă€r fattat pĂ„ fel grunder.

Avgiftsfri skola

I huvudsak ska skolan vara fri frÄn avgifter, men det finns undantag.

Trots att skolan ska vara avgiftsfri fÄr det i enstaka fall förekomma kostnader för vÄrdnadshavarna i samband med skolresor och andra liknande aktiviteter.

Avgifterna ska vara frivilliga och alla elever ska fÄ delta i aktiviteten, oavsett om deras vÄrdnadshavare betalar eller inte.

Den del av kostnaden som betalas av vÄrdnadshavarna fÄr inte vara högre Àn den del som betalas av skolans huvudman.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om