I bussgaraget i Nyköping pågår arbetet för fullt med att konverteras bussarna för de att kunna köras på rapsolja.
– För att klara det här måste vi konvertera minst sex bussar i veckan, säger Andrew Nilsson, verkstadschef vid Nobina i Sörmland.
Den 1 januari är det deadline. Då ska alla länstrafikens bussar i Sörmland köra på fossilfritt bränsle i stället för vanlig diesel som dagens bussar i Nyköping, Oxelösund, Trosa, Gnesta, Katrineholm, Flen och Vingåker tankar i dag.
Men innan bussarna kan tankas med det rapsbaserade drivmedlet rapsmetylester (RME) måste de konverteras.
Inne i motorn är det flera delar som inte tål det aggressivare RME och både koppardelar och slangar måste bytas ut. Nya, större munstycken ska sättas in för att få in tillräcklig mängd av den mer trögflytande rapsoljan till motorn.
Det tar tid att komma åt alla delar i motorn på en buss och det tar 23 timmar att konvertera varje buss. Närmare hundra bussar står på tur för att fixas på depåerna i Nyköping och Katrineholm och allt ska vara klart till årsskiftet.
– Vi har två man på varje verkstad som jobbar i skift för att hinna, säger Andrew Nilsson.
Sedan tidigare går bussarna i Eskilstuna på biogas, men nu ska alla bussar i hela länet rulla fossilfritt. De flesta kommer att gå på rapsoljan RME. Några Mercedesbussar i Nyköping är dock inte certifierade och måste gå på den dyrare biodieseln HVO.
Henrik Posse, Kollektivtrafikmyndighetens chef för trafikförsörjningen, tror att Sörmland är först i landet med en helt fossilfri bussflotta. Samtidigt har förnyelsebara bränslen funnits länge.
Varför har ni dröjt tills nu med att inför fossilfritt bränsle?
– Det har varit dyrare än det är nu och så har det funnits vissa problem med driftsäkerheten med RME. Nu har de förfinat kvaliteten, säger Henrik Posse.
Och resenärerna ska inte märka någon skillnad alls, förutom möjligen en svag doft av fritös.
– Man kan känna viss skillnad på lukt, men det var värre förr.
Kostnaden kommer att bli ungefär densamma per körd kilometer. Konverteringen kostar, men inte så mycket att det påverkar taxan.
– Det är hanterbart, det är så liten del av de totala kostnaderna.