De drabbade prenumeranterna har antingen inte fått någon tidning eller så har tidningen blivit kraftigt försenad. Problemen orsakas av minst tre olika faktorer, berättar Robert Jonsson.
- Vi har lagt om turerna för våra tidningsbud. Ovanan med de nya turerna kan ge upphov till lite mindre förseningar, men det är egentligen inte något stort problem, säger han.
Ett större problem är att omläggningen har visat att det finns felaktigheter i tidningens kundregister. En del prenumeranter har till exempel registrerats under fel postnummer.
Felen har funnits där lång tid, men så länge buden hade sina gamla turer fick inte det några konsekvenser. Därför har felen inte heller upptäckts.
Samtidigt har tryckningen av SN flyttats till Eskilstuna. Det har nu visat sig att en fil som skickades till Eskilstunatryckeriet inte var komplett.
- Det har gjort att en del som får sin tidning med posten, inte har fått någon tidning alls, säger Robert Jonsson.
Enligt Robert Jonsson gör nu tidningen allt för att rätta till felen i registren och i den felaktiga filen. Från och med torsdag sker dessutom en förstärkning av antalet tidningsbud.
När kommer problemen att vara lösta?
- Jag hoppas att situationen ska vara betydligt bättre redan under torsdagen. Innan veckan är slut måste alla problem vara helt lösta.
Vad ska de prenumeranter som inte har fått någon tidning göra?
- Vi ber dem höra av sig till oss. Tyvärr är det väldigt många som ringer nu, så det kan vara köer. Kommer man inte fram på telefon, så kan man skicka ett mejl.