"Nu räcker det! Den föregående veckan har varit en helvetesvecka rentav psykologisk terror. Att stäIla in tåg efter tåg med kort varsel. /.../Den här typen av terror har pågått hela veckan och verkar alltså fortsätta trots att jag och säkerligen många med mig påtalat problemen. Det kan inte få fortgå. Något behöver göras och det behöver ske nu."
Så skriver en av resenärerna som anmält Mälartåg till Konsumentverket. Personen är inte ensam.
En resenär skulle åka hem till Eskilstuna från sitt arbete i Södertälje:
"Först visade tabellen att tåget skulle avgå utsatt tid enligt tabell, för att sedan bli inställt. Får information på informationstavlan om att tåget ersätts med buss. Men inte från var och när. När man vill få kontakt med Mälartåg finns det ingen att kontakta mer än en bara robotsvar på deras hemsida. Jag själv får söka mig runt på olika sidor för att hitta rätt information då Mälartågs hemsida är bristfällig. Hittar information om att bussen skulle komma 00.52. Jag väntar och spanar efter bussen fram till kl 01.40 innan jag ger upp och frysande fick gå tillbaka till Södertälje för att ta in på hotell. Hade bara tur att jag lyckades få tag på ett rum! Jag är jättemissnöjd med hur Mälartåg behandlar sina kunder! Jag som är beroende av dem och betalar dyra pendelkort överväger att börja åka med egen bil i stället pga att det inte går att lita på dem!"
En annan anmälare försökte ta tåget kvällen innan för att kunna arbeta i Stockholm dagen efter:
"Fem minuter innan aviserad avgång blir tåget inställt. Sista avgång samma dag kl. 22:13 där man annonserar bussersättning för samma resa eftersom även detta tåg ställdes in. Bussen kommer först kl. 22:45 och föraren kör endast till Arboga och därefter vet han ej hur resenärerna ska komma vidare, troligtvis ett tåg??? Enligt tidtabellen går inga tåg från Arboga."
Mannen har varit i kontakt med Mälartågs kundtjänst och beskriver sin erfarenhet så här:
"Jag får veta att enligt svensk lag så får man inte hela beloppet tillbaks. Varför undrar jag? Jag har köpt en tjänst, som inte blev av och då anse jag att hela beloppet ska ersättas och inte schablon ersättning utifrån kilometerberäkning, vilket betyder inte ens hälften vad jag har betalat. Ska det verkligen vara så här? Bolaget kräver att man ska betala i förväg, ingen försäljning ombord tåget, och sen får man INTE tillbaka pengarna man gett. Varför ska man gynna ett företag som inte levererar tjänster man köpt av dem?"
En som anmält Mälartåg till Konsumentverket försökte ta tåget mellan Katrineholm och Linköping:
"När jag anlände på stationen stod det att tåget var inställt, och det fanns inga alternativa resvägar. Jag kunde inte få tag i någon kundtjänst, utan endast från deras hemsida som sade att jag skulle få taxiresa återbetald upp till en viss summa när om tågets sträcka var under 15 mil, vilket det är mellan Katrineholm och Linköping. När jag var i kontakt med dem så skulle jag bara skicka in ett visst formulär, och det tog månader för dem att svara, och då fick jag avslag. Deras skäl var att de tolkar sin egen formulering som tågets totala sträcka och att jag skulle ringt till deras kundtjänst i stället."
Ytterligare en anmälan gäller ersättning. Men här hade personen ännu inte fått svar vid tiden för anmälan:
"Tåget anlände och vi var fyra som steg på. Efter en stund kom konduktören och sa att tåget var inställt så vi fick gå av. /.../ Hon kontaktade Mälartåg som sa att vi fyra fick dela på en taxi Västerås - Sala och att vi skulle skicka kopia på kvittot etcetera för våra utlägg så skulle vi få det återbetalat. Dagen efter gjorde jag det. Vi lade ut pengar för oss alla fyra, då det blev enklast. 1375:-. Fick svar att de tyvärr var överbelastade så det kunde ta upp till en månad innan vi skulle få våra utlägg tillbaka. Nu har det gått över 2 månader, inga pengar återbetalda och ingen på kundtjänst besvarar mina mail. Det kan väl inte vara lagligt att göra så? 1375:- är mycket pengar i dessa dyrtider."
Även två andra anmälare väntade fortfarande på ersättning när de hörde av sin till Konsumentverket:
"Tåget min dotter skulle resa med ställdes in. Detta var inget vi informerades om utan upptäckte detta först när vi var på stationen. Efter mer än en timme i telefonkö lyckades vi få biljetter till ett nytt tåg samma dag. Detta tåg innebar dock att hon skulle bli försenad med cirka två timmar. Vi anmälde detta för ersättning per omgående. /.../ I dag är det fyra månader sedan vi anmälde om ersättning. Ärendet är fortfarande olöst."
"Jag vill anmäla Mälartåg då jag fortfarande efter 10 veckor inte har fått min ersättning för inställt tåg Uppsala-Stockholm, som även gjorde att jag missade anslutningståget till Nyköping. De lovade mig pengar redan för tre veckor sedan, då skulle pengarna komma veckan efter, det har de inte gjort. /.../Jag vill ha hjälp att äntligen få min ersättning återbetald som jag nu har väntat i en evighet på. Man ska inte behöva vänta i 10 VECKOR på sådan här ersättning! Jag är så arg!"