– Mina vänner sa att bilen skulle vara borta inom en månad. Jag fick ha den i 14 dagar, säger Samir Mehinovic, verkstadschef på Nobina i Nyköping.

Han fick inte särskilt långvarig glädje av sin nyköpta Audi S6. Natten till den 10 februari stals den från en parkering på Torggatan i Gnesta.

– Då hade den stått där i fyra dagar. Jag bor i Södertälje och hade bilen där i tio dagar.

Artikelbild

| Har du en bil med ett nyckellöst system kan det vara bra att förvara nyckeln i en plåtburk så att inte tjuven kan kapa signalen och stjäla bilen, tipsar bilexperten Stefan Brala på Trygg Hansa.

De flesta stulna bilar antas försvinna utomlands. Men Samirs sportbil, laddad med 340 hästkrafter, blev kvar i Sverige. Det visste han förstås inte när han anmälde stölden till försäkringsbolaget. 

Skaderegleringen blev smidig. Försäkringsbolaget betalade ut ersättning och Samir köpte en ny bil.  Men några månad efter stölden dök bilen upp –  på en bilskrot i Norrköping.  Två parkeringsböteslappar satt fortfarande kvar på bilen. Försäkringsbolaget hade fått tillbaka bilen i okörbart skick och sålt den vidare till skroten.

Audi är stöldbegärliga bilar. De hamnar på plats tre i försäkringsbolagens tio i topplista. Under perioden januari - juli i år stals 270 bilar av märket Audi i landet. Volvo är det bilmärke som stjäls mest. 711 Volvobilar stals i Sverige årets sex första månader.

Bilstölder hör till de mest anmälda brotten i Sverige. Antalet bilstölder har ändå minskat kraftigt eftersom nya bilar blivit mer inbrottssäkra och utrustade med elektroniska stöldskydd. Men tjuvarna utvecklar också sina tekniker.

Enligt Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg Hansa, har tjuvarna specialiserat sig på att stjäla bilar med nyckellösa system i så kallade reläattacker.

– Det är ofta två tjuvar som samarbetar. Den ena tjuven försöker lokalisera signalen från nyckeln och fångar den med en antenn. Tjuv nummer två står bredvid bilen och tar emot signalen från personen som hittat nyckeln. 

Brala rekommenderar bilägare att inte lägga bilnyckeln oskyddad i ytterkläderna innanför entrédörren, på hallbyrån eller i nyckelskåpet precis vid utgången.

–  Tjuvarna vet att bilnyckeln brukar finnas där. Därför scannar man av området runt dörren. Mitt tips är att förvara nyckeln i en RFID-påse som innesluter signalen som nyckeln avger. Då kan tjuven inte fånga signalen.  Annars kan man lägga nyckeln i en plåtburk som inte släpper igenom signalen.

Det händer förstås också att tjuvar kommer över den fysiska bilnyckeln.

–Om man upptäcker att nyckeln är borta ska man låta sin verkstad koda av nyckeln. Då går den inte längre att använda.

Volvo är Sveriges mest sålda bilmärke – och det är också volvobilar som är tjuvarnas favoritmärke.

– Volvo är attraktiv för tjuvarna. De vill ha hela bilen – och även delar till bilen. Tjuven drivs av att det finns en marknad där det går att sälja bilen och bildelarna. 

Stefan Brala kallar Sverige "en guldgruva för internationell brottslighet". 

– När de välorganiserade stöldligorna får beställningar av nya dyra bilmodeller är det mer eller mindre säkert att de går att hitta hos oss.

Försäkringsbranschen önskar att tullen får större befogenhet att stoppa tjuvar som är på väg ut ur landet med stöldgods.

– Tullen behöver få ett utökat mandat men de behöver också få resurser att kontrollera utförseln bättre och försvåra för stöldligorna, säger Stefan Brala.