Den unge dansken har kört speedway sedan han var sju.
— Jag höll på lite med motocross också, men pappa, som är speedwayförare, fick mig att satsa på speedwayen i stället, säger han.
Skador har han inte haft så många. Brutit nyckelbenen två gånger, alla fingrar någon gång och så ett fotledsbrott.
— Det var förra säsongen och det var min värsta skada. Jag var borta åtta veckor, men som tur var så var det bara två matcher kvar av säsongen.
Han är nöjd med årets säsong, även om det gick lite knackigt efter sommaren.
— Jag vet inte varför, men jag hade nog lite för mycket att göra, säger han.
Hur är du som förare?
Rasmus skrattar.
— Ja, du jag tycker inte om att svara på sådana frågor.
Förra säsongen körde Rasmus för engelska Plymouth och Holsted i danska högsta liga. Med dem har han tre år kvar av sitt femårskontrakt.
— Jag vet, jag är nog ensam om att ha signat ett sådant långtidskontrakt i Danmark, men jag har alltid kört för klubben, jag bor i staden och dessutom så fick jag en storsponsor på köpet.
Rasmus har ännu inte bestämt om han ska åka i England. Kontraktet med Plymouth var ettårigt.
— Men får jag chansen så är det klart att jag åker där också. Jag vill köra så mycket som möjligt.
Det är anledningen varför han kontaktade lag i Sverige. Dackarna låg närmast till.
— Men de hade redan fullt så deras lagledare Micke Karlsson kontaktade mig och jag litar på honom. Det här är min heatledare, säger Griparnas lagledare Percy Lundqvist.
Rasmus har 2,00 i snitt så nu kan Griparna bara ta in en förare med max 1.20 i snitt.
— Vi har en förare på gång, men jag vet inte när vi får svar där, säger Percy.
Rasmus själv har ingen aning om vad han kan förvänta sig av Nyköping. Han känner inte till banan eller laget.
— Men det är okej. Jag dyker upp till första racet och sedan vet jag, säger han.