Klassiskt på topp i missionshuset

Kammarmusikkonsert
Piano: Peter Friis Johansson
Violin: Andrej Power
Ateljé 42, Stjärnhov

Stjärnhov2011-06-13 05:00

Konserten i lördags skulle lika gärna ha kunnat vara i Wigmore Hall i London. Nära på i alla fall. Och en vacker dag är de säkert där. De heter Peter Friis Johansson och Andrej Power.

Poängen är bara att de nu var i ett gammalt missionshus ute på landet i vackraste Södermanland och spelade för bortåt femtio personer. Och att de varit där tidigare och säkert kommer tillbaka.
Så härligt kan det vara med unga musiker som är sugna på att spela och tas omhand av eldsjälar i föreningen bakom Atelje 42 i Stjärnhov.
Redan har en lång rad svenska och utländska namn stått på konsertprogrammen. Och fram till januari nästa år är en konsert per månad inplanerad.
Mersmak gav det när jag för första gången kunde ta mig dit i lördags.
Visst skulle det behövts en meter till av längd på flygeln, det hördes någon gång när botten gick ur klangen. Men sådant kostar ett par hundratusen till, och den var alldeles nystämd och fin. Och nog lät det himlastormande om Peter Friis Johansson i presto furioso i "Vild Jakt", en etyd så svår att Franz Liszt kallade den transcendental.
Samma virtousitet behövdes i det mellersta av de tre Debussy-preludierna, där Västanvinden "upprört och tumultuariskt" berättar vad den sett. På båda sidor av denna musik i fiss stod fantastiskt sköna klanger runt C-dur av heltonsskalor i för skeppets segel och gotiskt arkaiserande kvarter för legenden om den sjunkna katedralen.
Även för Beethovens näst sista pianosonat var Peter Friis Johansson en fin uttolkare (med reservation för allegrot som togs för sakta och ospännande). Speciellt minnesvärd blev adagiots sorgesång före fugan och de brett majestätiska oktaverna där.
Det bästa kom ändå efter paus när fiolen kom med i bilden. Den unge Andrej Power behärskade allt i Cesar Franks fiolsonat och fick fram det trånande och lyriskt sjungande men också det upprörda i andra satsen. Och omedelbart måste då också pianisten lyftas fram, för det är klaveret som skapar och bär upp stämningarna.
Extranumret blev lyriskt sjungande med ”Säterjäntans söndag” av Ole Bull.
Fride Jansson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om