När köparen, en man i 40-årsåldern, köpte bilen var han och säljaren överens om att han några dagar senare skulle få lämna in den hos bilfirman för att fixa bakluckan som kärvade. Då skulle firman ha fått in de reservdelar som behövdes.
Men enligt köparen kom firman med ständiga bortförklaringar till varför han inte kunde komma med bilen. Reservdelarna var försenade, transportfirman som skulle komma med dem hade kört av vägen – och så fortsatte det.
Till slut tröttnade köparen och krävde att få lämna tillbaka bilen, men vips så hade bilfirman fått tag i reservdelarna och han kunde komma med bilen, 2,5 månader efter köpet. Detta var alldeles i början av januari månad.
Då hade han hunnit upptäcka fler fel på bilen som säljaren lovade att åtgärda eftersom bilen köpts med två års garanti. Sätesvärmarna fungerade inte, dieselvärmaren gick inte igång, förarbältet gick inte att sätta fast, ena bältet bak var slappt, en bult till ett däck fattades, två sommardäck behövde bytas ut och både vattenpump och generator förde oväsen. Allt skulle fixas, lovade säljaren.
Efter två veckor hörde firman av sig och meddelade att allt nu var schysst, utom sätesvärmarna. Men Trosabon ville inte ta tillbaka bilen utan att även de var fixade. Dagar och veckor har passerat och bilköparen har tjatat och tjatat om att få tillbaka bilen.
"De har kommit med hur många ursäkter som helst om varför det är försenat. Nu har det strax gått fyra månader och jag har fortfarande inte fått min bil", skriver bilköparen till ARN.
I slutet av mars krävde han pengarna tillbaka, då ville firman ha veckan ut på sig att fixa sätesvärmarna. 7 april hörde köparen av sig igen och sa igen att han bestämt sig för att han inte ville ha bilen längre och frågade hur de skulle gå tillväga för att köpet skulle hävas.
"Jag får inget svar. Dagen efter ringer jag och jag får inget svar, jag messar och frågar vad det är som händer och jag får svaret att han vill ha veckan på sig att fixa bilen."
Men köparen har lessnat, han vill inte ha bilen längre utan vill få tillbaka sina pengar.
"Jag har tappat förtroendet för dem", skriver han i sin anmälan till ARN och tycker att bilfirman agerat väldigt oseriöst.
"Jag har ägt bilen i sju månader varav fyra månader av dessa har bilen stått hos NN (bilfirmans namn, reds. anm) för reparation."
Köparen vill ha tillbaka 155 395 kronor för bilen, inklusive garantin.