Nu har samrådstiden för Trosa kommuns nya översiktsplan gått ut. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är kritiska mot utbyggnad som skapar bilberoende och vill se förtätning istället. Miljöpartiet går så långt att de anser att utbyggnaden av Västra Trosa ska strykas.
– Det finns redan så många planerade områden, vi behöver inte ha den också. Stadsdelen används som ett argument för att bygga förbifarten, som i vårt tycke är en helt onödig bilväg, säger Maria Arman, gruppledare för Miljöpartiet i Trosa.
Den förväntade kostnaden för Förbifart Trosa väntas bli mellan 70 och 110 miljoner kronor, varav kommunen ska stå för 60 procent av kostnaden. Byggandet av förbifarten ses som en förutsättning för att Västra Trosa ska bli av, men enligt Trafikverkets utredning kommer förbifarten inte att leda till minskad trafik på Smäckbrogatan, som är Trosas smalaste flaskhals. Med planerad utbyggnad av 700 bostäder kommer trafiken dessutom att öka från 3000 till 4000 fordon per dygn, skriver Miljöpartiet i sitt yttrande.
– De som flyttar till Västra Trosa kommer fortfarande att åka in till Trosa för att lämna barn på dagis, handla och så vidare. Trafiken på Smäckbron kommer alltså att öka, säger Maria Arman.
Istället för att satsa på en dyr väg som dessutom innebär stor påverkan på Hunga strövområde, borde man bredda Nyängsbron och Smäckbron för biltrafiken, anser Miljöpartiet. Vid Smäckbron är det inte heller själva bron som ställer till det utan den smala passagen på den västra sidan.
– Det är ett träd och ett hus som är problemet. Istället för att bygga en väg för 100 miljoner kunde man satsa på att flytta huset och ta bort trädet. Hellre offra ett träd här än hundra i Hungaskogen, säger Maria Arman.
Att den nya stadsdelen profileras som en ekostadsdel är inget som gör att den bör prioriteras, anser hon.
– Vi föreslår byggande av ekostadsdelar överallt, till exempel är Solberga i Vagnhärad också planerad att bli det, det är inget speciellt med den här.
Och det finns redan tillräckligt med bostäder planerade för att täcka behovet för 70 år framåt, menar hon.
– Man har till exempel planerat mycket nya bostäder på Edanö och där skulle man bättre behöva satsa på vägbygge med att bygga en ny bro. Men det finns inte med i planen. Det skulle också förbättra vattnet i Stadsfjärden, något som påpekats länge.
I SN på måndag: Så tycker de unga om översiktsplanen