Detektivarbetet från ovan i natt – flygplan letade läcka

Hörde du ett flygplan som cirkulerade över Trosa i natt? 
Här är förklaringen:
– Vi letar efter gula fläckar, säger Tommy Bruzell, driftchef för fjärrvärmen i Trosa och Vagnhärad.

Så här kan en bild tagen med värmekameran på planet se ut, där de gula partierna är de varmaste.

Så här kan en bild tagen med värmekameran på planet se ut, där de gula partierna är de varmaste.

Foto: Termisk Systemteknik

Trosa2025-04-09 18:00

Det handlar om läckor i fjärrvärmenätet, och en sådan har fjärrvärmeverket i Trosa just nu och har haft sedan årsskiftet. Någonstans läcker det vatten och det stället behöver hittas för att lagas. Detta måste göras från ovan, med flygplan utrustat med värmekamera.

– På vintern är det enklare att hitta för då kan det vara mindre snö eller att det har tinat helt där läckan finns, eftersom det är varmt vatten som läcker.

undefined
"Läckage kan uppstå på grund av sättningar i marken eller om det pågår något större och tyngre arbete ovanför ledningarna. Sen börjar de vara till åren också", förklarar fjärrvärmeverkens driftchef Tommy Bruzell.

Oftast läcker det inte ut i naturen utan stannar i platshöljet runt det isolerade stålrör som leder vattnet. Trots det är det viktigt att hitta läckan och vårvärmen har gjort läget lite akut.

– Temperaturen måste ner under noll och det ska det vara i natt, men inte så många nätter till, sa Tommy Bruzell igår onsdag.

Planet flög på 900 meters höjd fram och tillbaka över Trosa enligt ett särskilt schema. Det tog ett par timmar i anspråk. De flesta Trosaborna märkte sannolikt inte av aktiviteten i luften ovanför dem.

undefined
Så här flög planet med värmekamera över Trosa i natt.
undefined
Ett av de flygplan som används när företaget Termisk nattetid letar läckor i fjärrvärmeverks ledningar. De är tvåmotoriga och har dubbel besättning. Den som vill kan följa planet på appen Flightradar eftersom de flyger med transpondern på.

– Men är man nattuggla och uppe och märker ett plan som kör fram och tillbaka kan man ju bli lite orolig, det är därför vi vill gå ut och informera om detta, förklarade Tommy Bruzell.

Inför läckletandet höjde fjärrvärmeverken temperaturen något på vattnet, för att det skulle bli lättare att hitta läckan.

– När flygplanet hittat läckan får vi åka ut med portabel IR-kamera för att hitta den mer exakta placeringen för att kunna laga den. Vi får data senare idag som vi får analysera, därefter får vi göra platsbesök, säger Tommy Bruzell på torsdagsförmiddagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!