Vi hör applåder när vi går upp för trappan mot klass 8B. De har precis fått lyssna på två poliser som berättade om deras arbete. Eleverna är glada och pigga när vi går in till dem trots att de har fått sitta och lyssna på folk som pratar jobb och framtid hela veckan.
– Det har ibland varit rätt långa pass, men de har lyssnat intensivt och haft många frågor i slutet. Det är ju ett bra betyg, att alla tycker det har varit så intressant, säger läraren Pia Haglund som i år är samordnare för Framtidsveckan på Tomtaklintskolan.
Redan för två veckor sedan fick eleverna fylla i intressetester inför studiebesöken och delades därefter in i olika grupper, något som är nytt för i år.
– Organisatoriskt blir det jobbigare men om vi anpassar besöken blir det bättre för eleverna, vilket är det viktigaste, säger Pia Haglund.
Eleverna Carl Löfgren, 14, Isabelle Hyltse, 14 och Maja Andersson, 15 säger att de har sett fram emot veckan och att den har varit både hjälpsam och rolig.
– Allt har varit motiverande men studiebesöket var det bästa, säger Carl Löfgren som fick besöka kommunkansliet och nu har en tydlig bild av framtiden.
– Jag vill bli advokat, det vet jag, säger han bestämt.
Även Isabelle Hyltse är nöjd med sitt studiebesök då hon fick gå till ateljén och galleriet Bildrummet.
– Det var väldigt kul att vara där. Jag funderar på att jobba som illustratör, det verkar roligt, säger hon.
Maja Andersson berättar att hon tycker om ämnena svenska och engelska, och även hon har en tydlig målbild för den närmsta framtiden.
– Språk tycker jag är kul, jag vill göra språkresor och kanske plugga utomlands sen. Den här veckan har absolut hjälpt.
Pia Haglund tycker att Framtidsveckan har varit lyckad och förklarar varför den är så pass viktig att skolan avsätter en hel vecka.
– Ju snabbare de har ett mål, desto mer vet de varför de är här i skolan, eleverna får en studiekick och vill fortsätta plugga, säger hon.