Tidningsveckan igÄng för eleverna: "Ett enormt inflöde"

Tidningsveckan har dragit igÄng pÄ flera skolor i lÀnet. PÄ Vitalisskolan kommer man under veckan diskutera flera delar av journalistiken.

Anna Markman och Hannele Rehnström Àr bÄda lÀrare pÄ Vitalisskolan.

Anna Markman och Hannele Rehnström Àr bÄda lÀrare pÄ Vitalisskolan.

Foto: Jonathan GrÄdman

Trosa2021-10-19 16:12

– Jag har kopplat det till det demokratiarbete som vi precis har startat upp pĂ„ lektionerna i samhĂ€llskunskap, sĂ€ger Anna Markman, lĂ€rare pĂ„ Vitalisskolan.

Det Àr sexorna som kommer att undersöka och diskutera olika journalistiska frÄgor under hela veckan.

– Vi har hittills pratat om att de som vĂ€xer upp idag har ett enormt inflöde av information. DĂ€rför gĂ€ller det att sortera och vara kritisk. 

Hannele Rehnström Ă€r ocksĂ„ lĂ€rare pĂ„ Vitalisskolan och under den senaste tekniklektionen kom eleverna nĂ€rmre journalistikens historia genom att prata om den tekniska utvecklingen och tryckpressar. 

I slutet av veckan kommer eleverna titta pĂ„ hur upplĂ€gget i en tidning ser ut genom att leta efter olika artiklar, reportage och ledare. Ämnen som flitigt har diskuterats Ă€r till exempel valet att ta covid-vaccin, eller rapporteringen frĂ„n lĂ€nder dĂ€r det rapportera om oroligheter.

– Jag tycker att det Ă€r ett vĂ€ldigt viktigt tema. Det Ă€r bra med allmĂ€nbildning och kĂ€llkritik och att förstĂ„ hur olika krafter pĂ„verkar samhĂ€llet – det gör det lĂ€ttare att ta stĂ€llning till allt möjligt som hĂ€nder, sĂ€ger Hannele Rehnström.

SĂ„ kalllade "fake news" lyftes redan förra Ă„ret. 

– NĂ€r mina elever gick i femman var de intresserade av det amerikanska valet. DĂ€r kom fake news in. Eleverna följde regelbundet valet och rĂ€knade delstaternas valresultatet, sĂ„ de Ă€r vĂ€l medvetna av vad begreppet stĂ„r för, sĂ€ger Anna Markman. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!