Det var rejält med folk på Hedebyskolan när Trafikverket visade upp Ostlänkenplanerna för delsträckan hösten 2019. Sedan dess har synpunkterna gåtts igenom och planen har finjusterats. Nästa steg är en ny granskning, där allmänheten återigen får möjlighet att tycka till.
– Vi siktar på att ha en granskningshandling klar för påseende innan sommaren. Maj månad är önskemålet, säger Ulf Broberg, projektledare för Ostlänkens delsträcka från Järna till Sillekrog.
Järnvägens dragning har inte förändrats något sedan sist, men det har tillkommit mer detaljer kring bland annat tillfälliga vägar som ska användas under byggets gång.
Några nya stormöten är dock inte planerade. Pandemin riskerar att göra det svårare att nå ut.
– En sådan oro finns. Vi har pratat med kommunikationssidan om digitala lösningar, och det kanske behövs om vi ska nå ut så brett som möjligt och ge samtliga medborgare chansen att yttra sig, säger Ulf Broberg.
Trafikverkets förhoppning är att järnvägsplanen ska kunna antas i slutet av året. Det som återstår efter granskningen är bland annat en ansökan om vattenverksamhet hos länsstyrelsen, eftersom Ostlänken ska gå på bro över både Noraån strax norr om trafikplats Vagnhärad, och sedan över Trosaåns dalgång.
Regeringsutredningen kring stambanornas kostnader pågår parallellt, men Trafikverket jobbar fortfarande enligt den ursprungliga planen och målsättningen är att Ostlänken ska börja byggas i slutet av nästa år.