Trosa Stadslopp är inte bara en löptävling utan även en folkfest som drar många besökare.
– Det brukar kännas som en start på sommaren. Även om det inte blir så jättestort för oss handlare så är Stadsloppet absolut en folkfest där det är viktigt att synas, säger Kerstin Åkerlund som driver Trosa bokhandel sedan nio år tillbaka och Albins leksaker sedan två år.
Storsäljaren för hennes del är chokladmedaljer som går som smör till knatteloppen. Tvärsöver torget är det trångt i ingången till Butik Bohem. Handlaren Erica Fjellstedt har fullt upp då hon redan dagen före loppet fått känna av tillströmningen av kunder.
– Många kommer dagen innan. Vi handlare har förberett oss med fulladdade butiker och många kommer att köra med mjuka stängningstider och ha öppet så länge det kommer folk, berättar hon.
Just kring torget är det dock avstängt under loppen, så där kan det inte bli några extrema kvällsöppettider.
Erica Fjellstedt är inte bara egenföretagare utan även initiativtagare till " Trosa året om", företagarnätverket som sedan februari ersatt Trosa köpmannaförening. Nätverket är Facebookbaserat, med ett öppet forum där företagarna kan presentera nyheter och evenemang och en inofficiell chattfunktion företagarna emellan.
– När jag kom in var köpmannaföreningen lite avstannad och jag kände att en ny form för samarbete behövdes. När jag startade facebookgruppen var det 400 som gillade den efter tio dagar. Nu har vi frukostträffar en gång i månaden och antalet som kommer ökar stadigt, säger Erica Fjellstedt.
Kerstin Åkerlund tycker att det nya nätverket är bra och lättsammare än den gamla föreningsformen.
– Det är svårt att hitta folk som vill engagera sig, nu blir det inte så stort. Det kanske är förlegat med möten och att skriva protokoll. Det viktiga är att kunna prata, ibland kommer det upp idéer. Vi försöker samarbeta och göra gemensamma saker som till exempel tjejkvällen.