I maj förra året löpte avtalet mellan Åkerbergs trafik och Sörmlands kollektivtrafikmyndighet ut och Trosabussen blev en kommersiell linje.
Det så kallade koncessionsavtalet innebar att Åkerbergs tog merparten av den ekonomiska risken, Länstrafiken stod för en fast ersättning som trappades ner varje år. När stödet, som låg på drygt en miljon kronor 2015, försvann blev motdraget att justera priserna. Månadskortet blev 100 kronor dyrare den 1 februari.
– Den ersättning man får från Länstrafiken sjunker varje år, vi måste möta den. Vi har väntat så länge som möjligt med att höja, säger Åkerbergs trafiks vd, Pär Åkerberg.
Det är andra prishöjningen sedan 2014. Allt är enligt affärsplanen, säger Åkerberg, som menar att biljetterna varit dyrare om bolaget i stället valt att följa indexklausul från det att avtalet med Länstrafiken slöts 2010.
– Kan vi göra något för att hålla nere kostnaderna så gör vi naturligtvis det. Men det vore jättetråkigt om kunderna väljer bort oss för något annat.
Att priserna skulle höjas efter att stödet försvann var känt hos Länstrafiken Sörmland.
– Det handlar om regelbundna prisjusteringar, vilket inte är något konstigt i sig. De måste göra sina kalkyler för att få det att gå ihop, säger Oskar Jonsson, chef strategisk utveckling på Länstrafiken Sörmland.
Ser ni någon smärtgräns för vad biljetterna kan kosta?
– De måste bedöma vad som är skäliga priser och vad deras resenärer är beredda att betala för. Men om de höjer omotiverat stort så kanske vi måste göra något.
Hos Åkerbergs finns en viss rädsla att prishöjningar kan slå mot resandet och skrämma bort resenärer.
– Vi hoppas att resenärerna är lojala men man blir lite orolig för det. Men, vi måste få in pengar så att vi kan köra trafiken, säger Tomas Iwanowski, trafikchef på Åkerbergs trafik.