Startfältet var ögongodis för de båtentusiaster som hade samlats i Hållsviken. Skärgårdskryssare, tre stora gaffelriggade skärgårdskryssare och mälarbåtar fanns med bland de klassiska jakterna. Under utmärkta väderförhållanden samlades båtarna med hissat segel för starten som gick i etapper runt klockan nio. Starten är oerhört viktig och seglarna följde vindens riktning noga.
– De kan tjäna 20 sekunder vid starten om de kommer rätt för startlinjen, berättar Andreas Millde, vars träbåt SN följer loppet från.
Han är Trosabo om somrarna och arbetar på Stockholms båtsnickeri, ett av företagen som sponsrar tävlingen.
– Tjusningen med kappsegling är att få segla den här typen av båtar. De är snygga och sköna att segla, mycket för att de är långkölade båtar.
Kravet för att delta är att träbåten måste vara äldre än 1970, något deltagarna klarar med råge. De flesta av de välrenoverade jakterna är från sekelskiftet. Tävlingens äldsta deltagare, SK75 Eol, byggdes redan 1896.
– Man brukar säga att man förvaltar ett stycke kulturarv.
Från Hållsviken tar jakterna ut mot Hökö och Lacka. De kan sedan ta sig ut på öppet hav eller kryssa inne bland skären, ner mot Stendörren
En av förhandsfavoriterna är Henrik Widstrands skärgårdskryssare SK55 Miranda, byggd till sommarolympiaden i Stockholm 1912. Han får en bra start och är först ut i sin startgrupp. Om en fyra till sex timmar väntar målgången för Miranda och de övriga i Arkösund i Norrköping. Där tävlar de sedan vidare i egen klass i Arköregattan.