Kommunalrådet vill utvärdera

Trosas kommunalråd Daniel Portnoff (M) är övertygad om att de investeringsarbeten Trotab gör är inom avtal. Men han öppnar för att utvärdera upplägget.

TROSA2014-10-04 07:08

Är avtalen med Trotab en bra affär för kommunen? Åsikterna går isär, men moderata kommunalrådet Daniel Portnoff säger att avtalen ska ses över.

– Vi kommer att utvärdera det, men det är ingen tvekan om att när vi gick in i avtalen så fanns det en politiskt enig nämnd kring det här upplägget.

Under fredagen presenterade Trosas kommunledning ett klargörande, med en lista över de jobb Trotab gjorde 2012. Det gäller bland annat ombyggnationen av Trosa fritidsgård för drygt 3, 5 miljoner kronor, samt renoveringen av Fagerängs förskola för runt 1,6 miljoner.

Det, förklarar kommunen, är möjligt genom att Trosa kan anvisa investeringsjobb till Trotab - genom drift- och underhållsavtalen - om arbetena "behöver uppföras med kort varsel". Totalt handlar det, 2012, om investeringsarbeten för 33 miljoner kronor.

Är det här arbeten med kort varsel, Daniel Portnoff?

– Den frågan måste ställas till tekniska kontoret, hur man har vägt av. Men alla investeringar vi gör är kopplat till något befintligt avtal.

Enligt kommunens beskrivning är Trotab upphandlat för att motsvara ett utförarkontor. Då anlitar Trotab underentreprenörer och kommunens upphandlade årsentreprenörer inom olika områden, för att sedan ta 16 procent i påslag.

– Vi ska titta på upplägget, och se om det finns anledning för kommunen att härbärgera fler funktioner i egen regi, i stället för att en upphandlad aktör har dem.

Är du bekväm i att avtalen är rätt och riktiga?

– Med den rigorösa kontroll vi har och med bokslut över investeringarna, så känner jag mig trygg med att vi har många exempel där skattebetalarna får mycket för pengarna.

Socialdemokraternas oppositionsråd Ann-sofie Soleby Eriksson (S) vill skjuta Trotabfrågan över till partikollegan Ari Heikkilä (S), vice ordförande i teknik- och servicenämnden.

Heikkilä har inga invändningar mot entreprenadpåslagen mellan 12-16 procent - en gängse metod i branschen enligt honom. Däremot vill han höja ett varningens finger för att ta ut påslag för rena materialinköp.

– Om det stämmer, att det bara är pålplintar som levereras från en bil, så känns det främmande att Trotab kan göra kraftiga påslag för det, säger han och fortsätter:

– Men det är omöjligt att lämna fler synpunkter innan jag vet mer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om