Klagomålen mot Tuwa har varit många. Och kritiken mot färdtjänstbolaget fortsätter.
Klockan fem i fyra en söndagseftermiddag tog Martin Kristofersson plats i en av Tuwas minibussar. Martin var som vanligt med som stöd till en närstående. Färden gick från Trosa till Nyköping och den första biten flöt på som vanligt.
Mitt på motorvägen började chauffören nicka med huvudet och ögonlocken föll till slut tungt ihop. Bilen for ut i andra filen. Chauffören spärrade upp ögonen på vid gavel och rattade hastigt in bilen i rätt fil igen. I den stilen fortsatte det, enligt Martin.
– Jag var livrädd, säger han.
Enligt Tuwa stämmer inte historien. Johan Lindberg, personalchef på Tuwa, säger att den anmälda händelsen har utretts.
– I detta fall står ord mot ord. Dock vill jag poängtera att trafikfarligt beteende är helt oacceptabelt. Är jag som chaufför så trött att jag inte längre kan köra så ska jag inte göra det. Detta är självklart.
Trots att det finns många klagomål som pekar på motsatsen, har inte Tuwa problem med för stressad, pressad och trött personal, enligt Johan Lindberg.
– Vi följer arbetstidslagen och vill självklart alltid att våra chaufförer ska uppträda korrekt. Att vara trött under arbetstid ska självklart åtgärdas med exempelvis rast eller paus i normalfallet. Vi schemalägger inte efter annat än att god arbetshälsa ska bevaras, säger han.