Under tisdagen satt tjänstemän från Trosa kommun i möte med Trafikverket. På agendan: Jätteprojektet Ostlänken. I stället för som tidigare planerats gå söder om motorvägen kommer snabbjärnvägen, på grund av naturvärden i Tullgarn, gå via en tunnel norr om E4 fram till Vagnhärad. Där byggs en bro över motorvägen fram till stationen.
En viktig fråga som diskuteras är var i Vagnhärad den nya stationen ska ligga. Daniel Portnoff, (M) kommunalråd i Trosa kommun, lämnar lugnande besked till kommuninvånare som befarar att den hamnar på "fel sida" E4.
– Stationen kommer inte att hamna norr om motorvägen utan söder. Något annat är inte aktuellt. Sedan kan det nog bli så att delar av spåret gör det.
Däremot kommer den nya stationen i Vagnhärad att hamna närmare E4 än vad som tidigare planerats. Detta leder till att ortsbor får en längre sträcka till stationen. Kommunen ställs nu inför en ny utmaning: Att planera för anslutningar till ett nytt läge.
– Stationsläget är viktigt för oss. Vi vill naturligtvis ha ett bra läge och varje hundra meter man hamnar längre i från är förstås olyckligt. Men det här handlar ju också om avvägningar där naturvärden spelar in, säger Daniel Portnoff.
En annan het fråga är vad som ska hända med den nuvarande stationen i Vagnhärad.
– Trafikverket säger att järnvägen kommer vara kvar för godstrafik och om det skulle hända saker som kräver omledningar. Jag utgår från att delar av stationsområdet kan användas till annat, kanske att man kan komplettera de stora parkeringsytor som redan finns.
Ska byggnaderna rivas?
– Stationshusen är fantastiska och kommer inte att rivas.
Samråd två skulle ha hållits för ett halvår sedan, men kommer inte hållas förrän 2018. Daniel Portnoff ser ändå ljuset i en lång tågtunnel.
– I Trosa har vi hållit på med detta i 20 år. Visst är det olyckligt med förseningar, men nu är Ostlänken nära ett genomförande.