Socialdemokraterna kampanjade under fredagen med att dela ut röda rosor, broschyrer och S-märkta chipspåsar utanför rådhuset. Oppositionsrådet Ann-sofie Soleby Eriksson (S) talar stolt om att partiet nyligen kom upp i 2 500 dörrknackningar i kommunen.
– Samtalet är det viktigaste för att fånga de osäkra väljarna. Vi skickade ut vårt material tidigt och följer upp det i våra samtal, säger hon.
Skolan, utbildning och jobb pekar Soleby Eriksson och S-ordförande Elin Insulander Hjelm ut som viktiga frågor där väljarna söker svar. För att övertyga osäkra väljare är svaret:
– Att visa var vi står för när det gäller skola och jobb, för det är klassiska frågor som känns viktiga för de unga.
Samtidigt, några kilometer därifrån vid Ica Trossen, delar kommunalrådet Daniel Portnoff (M) och hans allianskollegor ut röda kramhjärtan som en del i alliansens kärlekskampanj för kommunen. Broschyrer behöver väljarna inga fler, menar han.
– Vi måste vara där människorna är. Vi finns till för samtal och möter många väljare som vill diskutera och argumentera.
Återkommande frågor från osäkra väljare handlar allt som oftast om lokala kärnfrågor, enligt Portnoff.
– Då känns det bra att vi tydligt kan visa vad alliansen vill, genom vårt manifest.
Blir det inte svårare för väljarna med ett gemensamt och inte enskilda manifest?
– Det är en avvägning, men folk vet var partierna står lokalt.