Rutinerna har skärpts för personalen på ett privat hemtjänstföretag i Trosa, efter att en anställd stulit pengar från personer som fått hjälp av bolaget. Stölden upptäcktes i samband med att hemtjänstpersonalen hjälpte en person med att ta ut kontanter från en bankomat i januari 2014. Samtidigt framkom det att den anställde även gjort flera inköp till andra brukare, trots att de varken beställt eller fått varorna. Företaget polisanmälde händelsen och det gjordes även en lex Sarah-anmälan.
Personalen erkände stölden och fick avsluta sin anställning och företaget har sedan dess infört nya rutiner för inköp och uttag från bankomat. Bland annat stäms alla inköp av mot kvitton, färre personer får hantera inköpen och bankomatuttag ska alltid göras av två anställda tillsammans.
Nu har Inspektionen för vård och omsorg, IVO, gjort en tillsyn av de vidtagna åtgärderna och konstaterar att de nya rutinerna ger förutsättningar för en säker hantering. Dock saknar myndigheten en tydligare dokumentation av vilka rutiner som gäller.