Nu startar Åkerbergs trafik lågpristaxi i Trosa kommun under vardagar. Resor under fem kilometer kommer att ha ett fast pris på 120 kronor, till exempel till eller från Lagnö eller Edanö. Taxin kan direktbokas eller förbeställas mellan klockan 7 och 16. Det är också möjligt att "fånga en taxi på stan" om den skulle vara ledig.
– Det finns bilar hos oss som inte utnyttjas så mycket dagtid. Det här är ett sätt att öka utnyttjandet av bilarna samtidigt, som det är till nytta för resenärer, säger taxiansvarige Lauri Karjalainen, Åkerbergs Trafik.
Men taxibilarna är bara tillgängliga mellan 9-14.
– Det beror på att de annars används till att skjutsa elever till och från skolan, säger Lauri Karjalainen.
Åkerbergs trafik testar konceptet fram till den 27 juni.
– Men skulle det här bli en framgång är det klart att det kan bli en fortsättning.
Däremot ser det i alla fall just nu mörkt ut för en utökad satsning både kvällar och helger.
– Vi vet att det finns ett behov i framför allt Trosa sommartid, men där är vi begränsade och det beror på brist på chaufförer. Ska man ha det behövs ett par chaufförer per bil, förklarar Lauri Karjalainen.
Skälen till att det är chaufförsbrist är många.
– Många unga idag tar inte ens körkort. Det är inte så högavlönat, det är obekväma arbetstider och nu för tiden krävs att man tar taxiförarlegitimation som också kostar pengar. Det är svårt att hitta folk.
Satsningen glädjer kommunens näringslivschef Jonas Ivervall.
– Frågan dyker upp med jämna mellanrum, framför allt från besöksnäringen, att det inte finns någon taxi i Trosa, mer än någon enstaka bil som oftast behöver förbokas. Jag har också hört om folk som har bokat där taxin helt enkelt inte dykt upp. Därför är det otroligt tacksamt att Pär och Therese på Åkerbergs Trafik gör ett nytt försök.
Jonas Ivervall tror att det handlar om ekonomisk uthållighet för att lyckas. Att jobba upp en trogen kundkrets och att det blir känt att det faktiskt finns taxi i kommunen.
– I början är det nog tyvärr väldigt olönsamt och jag tror att det är det som har gjort att så många gett upp, de har haft svårt att få det att bära sig. Men det behövs ju inte tio bilar tack vare att det sällan är några långa avstånd. Men då kanske man skulle kunna tänka sig att andra ur näringslivet, där taxi är viktigt för deras kunder, initialt skulle kunna gå in och stötta.