Det Àr industrisemester och inte direkt högsÀsong pÄ bostadsmarknaden. Men det klickas fortfarande pÄ hus pÄ Hemnet, Àven om lÄgkonjunkturen faktiskt börjat innebÀra ett mindre utbud att klicka pÄ. Enligt Hemnet hade de nÀstan 22 procent fÀrre nya annonser under andra kvartalet jÀmfört med samma period i fjol.
Under vecka 28 blev det mest klickade huset ett stolphus i Emils backe i Trosa. Huset som har ett utgÄngspris pÄ 8 750 000 kronor har samlat ihop 4 523 klick.
Mona Eriksson Ekendahl som Àr mÀklare tror att en del av framgÄngen beror pÄ att det lite annorlunda huset delades pÄ Hemnets sociala medier.
â Att hamna pĂ„ Hemnets Instagram hjĂ€lper helt klart till, sĂ€ger hon.
Det har Àn sÄ lÀnge varit en visning av huset, dÀr mÄnga kom av ren nyfikenhet pÄ huset, berÀttar Mona Eriksson Ekendahl. I augusti blir det en till och dÄ rÀknar mÀklaren med att huset blir sÄlt.
Hon upplever ingen avmattning pÄ bostadsmarknaden i Trosa och VagnhÀrad dÀr hon jobbar.
â Första kvartalet i Ă„r var det lĂ€gre men i mars ökade det och nu Ă€r det mer ruljans pĂ„ visningarna. Inte samma som för ett och halvt Ă„r sedan, men det ökar, sĂ€ger hon.
TvÄ pÄ klicktoppen i SN-land blev ett fritidshus i Gnesta för 1 750 000 kronor som fick 3 288 klick. Tredje mest klickat blev en villa pÄ StockholmsvÀgen i Nyköping och pÄ fjÀrde plats finns en villa pÄ ön FÄrskallen i Oxelösund.
Det Àr inte första gÄngen som huset finns pÄ klicktoppen, det har legat ute i nÄgra mÄnader men alltsÄ Ànnu inte sÄlts.
Femte mest klickat blev en villa i Gnesta för 2 495 000 kronor. Den drog 1 661 klick.