NĂ€r bilar stannar för gĂ„ende vid övergĂ„ngstĂ€llen som kombinerats med cykelpassager Ă€r det vanligt att cyklister tror sig hinna över â fast de har vĂ€jningsplikt bĂ„de mot trafiken pĂ„ vĂ€gen och gĂ„ngtrafikanter. Enligt myndigheten skapar detta ofta onödig otrygghet och irritation.
â VĂ„rt förslag blev dĂ€rför att man ska fasa ut vĂ€gmarkeringen för cykelpassager och pĂ„ sikt fasa ut trafikbestĂ€mmelserna om cykelpassager helt, sĂ€ger Transportstyrelsens utredare, Kristofer Elo, som sett över regelverket pĂ„ uppdrag av regeringen.
Enligt honom skulle förslaget öka utbyggnaden av cykelöverfarter â dĂ€r cyklister har företrĂ€de mot trafiken pĂ„ vĂ€gbanan.
â De var tĂ€nkta att ersĂ€tta de obevakade cykelpassager som vi ser idag.
Undersökningar visar pÄ stora trafikfördelar med att bygga om cykelpassager till cykelöverfarter. Men enligt Kristofer Elo tog den förra regeringen aldrig fasta pÄ förslaget.
I Trosa kommun finns Àn sÄ lÀnge inga cykelöverfarter över huvud taget.
â Cykelöverfarter krĂ€ver ofta omfattande ombyggnationer av korsningspunkter, sĂ€ger kommunens gatuingenjör Christoffer Eriksson.
Enligt honom byggs cykelöverfarter enklast vid korsningspunkter dÀr farthinder redan kombineras med övergÄngstÀlle och cykelpassage.
â Vi har nĂ„gra sĂ„dana platser och jobbar stĂ€ndigt med att underlĂ€tta för cyklister och oskyddade trafikanter. SĂ„ det Ă€r inte omöjligt att vi undersöker frĂ„gan nĂ€rmare framöver, sĂ€ger Christoffer Eriksson.