En kvinna från Vagnhärad köpte en Audi A4 i slutet av januari. Enligt henne försäkrade bilhandlaren henne om att hon hade tre månaders garanti som täckte "allt", vid köpet.
När det började ryka om bilens ena bakdäck och motorlampan tändes bara några dagar senare, visade det sig att garantin inte var så omfattande som utlovats. Kvinnan åkte till en verkstad där det konstaterades att bromsoket satt löst. Handlaren gick med på att verkstaden fick åtgärda felen, men när hon två veckor senare fick hämta bilen började motorlampan lysa efter ett par dagar igen.
Den lokala verkstaden fick återigen laga bilen men samma kväll som kvinnan hämtat bilen tändes lampan på nytt. Då ville hon häva köpet, men handlaren nekade. Samma verkstad fick göra ett nytt försök, med samma resultat.
Då ville handlaren ha in bilen till sin egen verkstad för att hitta felet. Efter två veckor fick kvinnan hämta bilen men inom 24 timmar lös motorlampan igen. Nu har hon vänt sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, för att få häva köpet.
Detsamma gäller en man från Trosa som i början av året köpt en Peugot 308 av en annan handlare med en månads garanti. Ett par månader efter köpet börjar bilen "hoppa något fruktansvärt på motorvägen" samtidigt som motorlampan tändes.
Bilhandlaren har uppmanat köparen att köra in bilen till en verkstad som de har avtal med. Köparen å sin sida anser att risken för att motorn ska rasa under den färden är så stor att han inte gör det om han inte får skriftligt på att bilhandlaren står för risken.
Bilhandlaren har sagt nej till köparens krav, vilket gjort att köparen vänt sig till ARN.