Trosa kommun har tidigare slagit på stort med att det gått hela 13 turer dagligen till Liljeholmen i Stockholm, vilket gjort det lätt för den som pendlar till eller från Trosa att hitta en buss som passar. Men under och efter pandemin minskade antalet resenärer dramatiskt, vilket SN tidigare har tidigare om.
Många minskade sitt pendlande och började jobba hemifrån alltmer. Lägg till högre drivmedelskostnader och ett behov av att finansiera resorna med hjälp av andra verksamheter, så är det lätt att förstå att Åkerbergs trafik som har Trosabussen inte kunde fortsätta i samma hjulspår.
– Vi får bara betalt när någon kliver på bussen, sa företagets vd Pär Åkerberg när Trosabussens avgångar under sommarperioden mer än halverades under vardagarna.
Då efterlyste han engagemang från kommunens sida eftersom det varit ett återkommande vallöfte från Alliansens sida att slå vakt om Trosabussen.
Men kommunens infrastruktur- och kollektivtrafiksamordnare i Trosa, Jessica Berg, kan idag bara beklaga neddragningarna.
– Det är självklart jättetråkigt och vi hade gärna sett att det hade sluppit bli så här. Trosabussen är ett väldigt viktigt komplement till tåget för både in- och utpendlare.
Men enligt henne kunde inte Trosa kommun påverka beslutet.
– Det handlar om avtal där kommunen inte ingår.
Kommunen har inte fått in några synpunkter än från allmänheten om att de är missnöjda med neddragningen.
– Åkerbergs har försökt anpassa tiderna så att de ska passa studie- och arbetspendlingen.
Men Jessica Berg har ändå goda nyheter – till de som pendlar med tåget. När de nya busstidtabellerna för Sörmlandstrafiken sjösätts i december kommer de att vara bättre synkade med tågen till och från Vagnhärad.
– Tågresandet från Vagnhärad har ökat kraftigt de senaste tre åren vilket är glädjande. Vi har från kommunens sida gjort ett stort arbete med Region Sörmland för bättre samordning mellan bussar och regionaltåg.
Och nu har de lyckats. Från 15 december justeras Sörmlandstrafikens busstidtabeller för att matcha tågen vid Vagnhärads station.
– Jag tror och hoppas att det ska göra det ännu lättare att resa kollektivt – hela resan.