De primära planerna för Västra infarten lades ner i maj. Nu tittar kommunen, Trafikverket och region Sörmland på alternativa lösningar.
– Vi jobbar med kommunen och tittar på vilka möjligheter och brister det finns och vad man skulle kunna göra. Men för alla centrala delar i Trosa är kommunen väghållare, säger Knut Hawby, samhällsplanerare på Trafikverket.
Region Sörmland har upprättat ett förslag till länsplan för den regionala transportinfrastrukturen. Tidsplanen sträcker sig mellan 2022 och 2033. På väg 218 mot Vagnhärad och E4 har man avsatt 63,6 miljoner kronor. Men enligt kommunen jobbar man parallellt med båda projekten.
– De hänger ihop, även om vi behöver dela upp dem i två delar. Gör du åtgärder på en plats så får det konsekvenser på ett annat ställe också, säger Mats Gustafsson, samhällsbyggnadschef i kommunen.
Enligt Knut Hawby på Trafikverket diskuteras flera alternativ. En enkelriktad väg över Smäckbron, förenklingar för kollektivtrafiken och gång- och cykelvägar är några av förslagen som i skrivande stund ses över.
Anledningen till att planerna för Västra infarten skrotades i våras hade att göra med att budgeten som från början låg på 140 miljoner beräknades stiga till runt 300 miljoner kronor. Den senaste planen inkluderar att ha tagit fram ett samlingsdokument i februari.
– Det är klart att det kommer att vara betydande kostnader, säger Mats Gustafsson.